Werkende vrouwen zijn opvallend positief over e-mailcontact.
Werknemers houden voornamelijk contact met elkaar via de mail. De telefoon wordt daar steeds minder voor gepakt. Ook de communicatie met klanten verloopt steeds vaker via e-mail. De afgelopen vijf jaar is bijna 80 procent van de werknemers meer gaan e-mailen. Dit blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. De ICT Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder 603 directeuren/managers en professionals.
De opkomst van de e-mail gaat ook ten koste van het telefonische contact met klanten of het bezoeken van klanten. In de communicatie met klanten wordt voor 32 procent gebruikgemaakt van de mail, 31 procent van de telefoon en voor 26 procent van persoonlijk contact. In de afgelopen 5 jaar is het e-mailcontact met klanten met 80 procent gegroeid, ten koste van persoonlijk contact dat in dezelfde 5 jaar met 20 procent is afgenomen. Vrouwen staan opvallend veel positiever tegenover een toenemende e-mailcultuur dan mannen, met 64 procent tegen 52 procent.
De verdere digitalisering op de werkvloer levert ook nieuwe smoezen op. Vijftien procent van de ondervraagden gebruikt problemen met internet, e-mail of de computer wel eens als smoes, als het werk niet af is. Jongeren doen dat vaker dan ouderen (21 procent versus 12 procent) en mannen vaker dan vrouwen (17 procent versus 13 procent).