33% van de werkgevers heeft niet gereageerd op een sollicitatie die via hun recruitmentsite werd gedaan tijdens het Digitaal-Werven-onderzoek. Vorig jaar was dat nog 16%. Ook uit de genomineerden voor de verkiezing van de 'Beste Digitale Sollicitatie-ervaring' blijkt dat recruitment weinig prioriteit heeft. Voor de derde keer zijn websites van bedrijven met vacatures onderzocht door 'Digitaal-Werven'. In dit onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de toeters en bellen van de recruitmentsite, maar vooral ook naar de manier waarop het sollicitatieproces wordt afgehandeld. Daarvoor werkt Digitaal-Werven met 'mystery guests', zeg maar fake sollicitanten. Toch wel een schok Van de ruim 300 onderzochte sites, werd maar liefst één op de drie sollicitaties niet beantwoord. "Vorig jaar reageerde 16% niet op een sollicitatie, nu is 33% van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok", zegt Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven in het persbericht. "Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, mag niet verrassend genoemd worden", aldus Van de Haterd. "Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen." HR-prijs met langste naam Dat werving op dit moment geen prioriteit heeft, blijkt ook wel uit de nominaties voor de HR-prijs met de langste naam: de 'Beste Digitale Sollicitatie-ervaring'. Voorgaande jaren kwam Digitaal-Werven tot 9 nominaties. Dit jaar bleef dit aantal steken op zes. Genomineerd zijn: Quinity, Reed Business, Sogyo, TamTam, TenneT en Topdesk. Ook uit deze nominaties blijkt dat recruitment voor de meeste bedrijven niet langer hun grootste zorg is. Want Reed Business en TenneT hebben voorgaande jaren al eens gewonnen. Reed Business wordt dit jaar zelfs voorgedragen, zonder veel aan haar site te hebben gewijzigd. En TamTam en Sogyo zijn al eerder genomineerd geweest. Bezuinigd op recruitment Het meest opmerkelijke uit het onderzoek vind ik dat zoveel werkgevers niet reageren op sollicitaties. Dat er bezuinigd is op de recruitmentafdelingen, is misschien de verklaring. Maar daar zullen sollicitanten weinig boodschap aan hebben. Het zou eerlijker zijn en kandidaten werk schelen als deze werkgevers op hun site de mededeling zetten: Even niet solliciteren aub. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.
33% van de werkgevers heeft niet gereageerd op een sollicitatie die via hun recruitmentsite werd gedaan tijdens het Digitaal-Werven-onderzoek. Vorig jaar was dat nog 16%.
Ook uit de genomineerden voor de verkiezing van de 'Beste Digitale Sollicitatie-ervaring' blijkt dat recruitment weinig prioriteit heeft.
Voor de derde keer zijn websites van bedrijven met vacatures onderzocht door 'Digitaal-Werven'. In dit onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de toeters en bellen van de recruitmentsite, maar vooral ook naar de manier waarop het sollicitatieproces wordt afgehandeld. Daarvoor werkt Digitaal-Werven met 'mystery guests', zeg maar fake sollicitanten.
Toch wel een schok
Van de ruim 300 onderzochte sites, werd maar liefst één op de drie sollicitaties niet beantwoord. "Vorig jaar reageerde 16% niet op een sollicitatie, nu is 33% van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok", zegt Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven in het persbericht.
"Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, mag niet verrassend genoemd worden", aldus Van de Haterd. "Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen."
HR-prijs met langste naam
Dat werving op dit moment geen prioriteit heeft, blijkt ook wel uit de nominaties voor de HR-prijs met de langste naam: de 'Beste Digitale Sollicitatie-ervaring'. Voorgaande jaren kwam Digitaal-Werven tot 9 nominaties. Dit jaar bleef dit aantal steken op zes.
Genomineerd zijn: Quinity, Reed Business, Sogyo, TamTam, TenneT en Topdesk.
Ook uit deze nominaties blijkt dat recruitment voor de meeste bedrijven niet langer hun grootste zorg is. Want Reed Business en TenneT hebben voorgaande jaren al eens gewonnen. Reed Business wordt dit jaar zelfs voorgedragen, zonder veel aan haar site te hebben gewijzigd. En TamTam en Sogyo zijn al eerder genomineerd geweest.
Bezuinigd op recruitment
Het meest opmerkelijke uit het onderzoek vind ik dat zoveel werkgevers niet reageren op sollicitaties. Dat er bezuinigd is op de recruitmentafdelingen, is misschien de verklaring. Maar daar zullen sollicitanten weinig boodschap aan hebben. Het zou eerlijker zijn en kandidaten werk schelen als deze werkgevers op hun site de mededeling zetten: Even niet solliciteren aub.
Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.