FNV lanceert meldpunt homodiscriminatie op Hyves
Samenwerking moet emancipatie van gays bevorderen.
Vakbond
FNV start vandaag
FNV Roze, een hyves-netwerk met een meldpunt tegen homodiscriminatie op het werk. Onder toeziend oog van minster Plasterk (OCW), sluit de vakbond deze week verder een samenwerkingsverband voor homo-emancipatie met het
Company Pride Platform. Daarin zijn de ‘roze netwerken’ verenigd van internationaal opererende bedrijven als
TNT, IBM, Philips en
ING.
Op www.fnvroze.hyves.nl kunnen homo- en biseksuele werknemers elkaar ondersteunen en bij FNV-medewerkers problemen aankaarten en suggesties doen. Het meldpunt is volgens de FNV nodig omdat de bond steeds meer meldingen krijgt van leden die op de werkvloer problemen ondervinden vanwege hun seksuele geaardheid.
‘Tijd om als FNV te laten zien waar we staan: de werkplek is van iedereen, dus ook van homo's, lesbo's, biseksuelen en transgenders’, stelt Peter Gortzak, vice-voorzitter van de FNV.
Company Pride
Ook sluit de FNV een samenwerkingsverband voor homo-emancipatie met het Company Pride Platform. In het platform zijn de roze netwerken verenigd van bedrijven als TNT, IBM, Philips en ING. Onderwijsminister Plasterk is vrijdag aanwezig bij de officiële ondertekening.
Zowel de FNV als Company Pride Platform krijgen steeds meer signalen dat ook op de werkvloer de tolerantie voor mensen die 'anders' zijn afneemt. De FNV en Company Pride Platform spreken daarom in de
Gay Straight Alliance een aantal concrete projecten af.
Begin dit jaar riep minister Plasterk in de nota 'Gewoon homo zijn' op tot het vormen van dergelijke Gay-Straight Alliances, om de homo-emancipatie te bevorderen.
Toolkit voor bedrijven
De komende drie jaar wordt een toolkit ontwikkeld die door alle bedrijven kan worden gebruikt. De toolkit omvat een workshop, een standaard gedragscode en standaard cao-afspraken. Die kunnen de mensen op de vloer snel en eenvoudig inzetten als er problemen spelen of dreigen.
‘Uit ervaring blijkt dat dit soort praktische zaken goed werken’, aldus Gortzak, die de vorming van roze netwerken in bedrijven wil stimuleren.