Privacy: regels voor de p-administratie en personeelsdossiers

Sinds 25 mei 2018 gelden ook voor de personeelsadministratie definitief nieuwe privacyregels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U moet daarom goed bedenken welke gegevens van de werknemer u allemaal verwerkt. Als deze verder gaan dan wettelijk is verplicht, moet u daar wel een grondslag voor hebben.

De nieuwe Europese privacywet geldt voor álle organisaties die persoonsgegevens verwerken. Dus ook voor kleine mkb’ers en zzp’ers die gegevens verwerken. Dat geldt bijvoorbeeld voor het bijhouden van afspraken, het opslaan telefoonnummers en mailadressen van klanten en personeel of het voeren van een personeelsadministratie.

Robuustere rechten werknemer
Als u de bescherming van de persoonsgegevens nu al in grote lijnen op orde heeft, verandert er op het eerste gezicht misschien niet zo veel. Maar ook dan blijft het oppassen, want medewerkers hebben nu robuustere rechten om gegevens op te vragen en te wijzigen.

Verder lezen?

Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen

Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.