Veel werkgevers besteden weinig aandacht aan het e-mailtje dat automatisch naar kandidaten wordt verstuurd als ze via de wervingssite hebben gesolliciteerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Marc Drees van weblog Recruitment Matters. In een groot aantal afleveringen bij Recruitment Matters fileert Marc Drees de automatische antwoorden die werkgevers versturen naar hun online sollicitanten. Online sollicitatie retour Zo besprak hij de e-mail respons van Maxeda en Nutreco. Kandidaten krijgen van deze bedrijven via de mail alleen hun online sollicitatie retour. Volgens Drees hebben sollicitanten hier niks aan: "Want beide e-mail responses geven dus geen enkele informatie over het vervolg van de sollicitatieprocedure, geen termijnen waarop de vervolgstappen plaatsvinden, geen namen en contactgegevens van recruiters, etc." 14 vragen over mailrespons Aan de hand van maar liefst 14 vragen - in combinatie van een gedetailleerd puntensysteem - heeft Drees de automatische e-mails beoordeeld. Veertien vragen 1. Is het e-mail adres van de afzender herkenbaar? 2. Geeft de titel van de e-mail voldoende informatie? 3. Mag de ontvanger op de e-mail reageren? 4. Maakt formattering en lay-out het eenvoudig om de e-mail te scannen? 5. Hebben paragrafen een prioriteit op basis van hun relevantie? 6. Start de e-mail met een aanhef? 7. Zijn de aanhef en de inhoud van de e-mail consistent? 8. Is er een paragraaf aanwezig die het doel van de e-mail uitlegt? 9. Is er een paragraaf met vervolgstappen aanwezig? 10. Zijn er paragrafen aanwezig met relevante informatie voor de ontvanger? 11. Bevat de afsluitende contactinformatie een herkenbare afzender? 12. Bevat de inhoud van de e-mail ‘call(s) to action’? 13. Zijn hyperlinks (calls to action) duidelijk en informatief? 14. Is de e-mail tekst leesbaar? Geen relevante informatie Het grootste probleem? Uit het onderzoek van Drees onder 38 werkgevers blijkt dat veel automatische e-mails geen relevante informatie bevatten voor de kandidaat. Weet je eigenlijk hoe de e-mails eruit zien van jouw organisatie aan sollicitanten? Heb je ze weleens kritisch bekeken?
Veel werkgevers besteden weinig aandacht aan het e-mailtje dat automatisch naar kandidaten wordt verstuurd als ze via de wervingssite hebben gesolliciteerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Marc Drees van weblog Recruitment Matters.
In een groot aantal afleveringen bij Recruitment Matters fileert Marc Drees de automatische antwoorden die werkgevers versturen naar hun online sollicitanten.
Online sollicitatie retour
Zo besprak hij de e-mail respons van Maxeda en Nutreco. Kandidaten krijgen van deze bedrijven via de mail alleen hun online sollicitatie retour.
Volgens Drees hebben sollicitanten hier niks aan: "Want beide e-mail responses geven dus geen enkele informatie over het vervolg van de sollicitatieprocedure, geen termijnen waarop de vervolgstappen plaatsvinden, geen namen en contactgegevens van recruiters, etc."
14 vragen over mailrespons
Aan de hand van maar liefst 14 vragen - in combinatie van een gedetailleerd puntensysteem - heeft Drees de automatische e-mails beoordeeld.
Veertien vragen
1. Is het e-mail adres van de afzender herkenbaar?
2. Geeft de titel van de e-mail voldoende informatie?
3. Mag de ontvanger op de e-mail reageren?
4. Maakt formattering en lay-out het eenvoudig om de e-mail te scannen?
5. Hebben paragrafen een prioriteit op basis van hun relevantie?
6. Start de e-mail met een aanhef?
7. Zijn de aanhef en de inhoud van de e-mail consistent?
8. Is er een paragraaf aanwezig die het doel van de e-mail uitlegt?
9. Is er een paragraaf met vervolgstappen aanwezig?
10. Zijn er paragrafen aanwezig met relevante informatie voor de ontvanger?
11. Bevat de afsluitende contactinformatie een herkenbare afzender?
12. Bevat de inhoud van de e-mail ‘call(s) to action’?
13. Zijn hyperlinks (calls to action) duidelijk en informatief?
14. Is de e-mail tekst leesbaar?
Geen relevante informatie
Het grootste probleem? Uit het onderzoek van Drees onder 38 werkgevers blijkt dat veel automatische e-mails geen relevante informatie bevatten voor de kandidaat.
Weet je eigenlijk hoe de e-mails eruit zien van jouw organisatie aan sollicitanten? Heb je ze weleens kritisch bekeken?