Geen duidelijke strategie, omdat de toekomst onzeker is

HR-beleid moet naadloos passen op de strategie van het bedrijf. Maar het lastige is, dat Nederlandse bedrijven door een onzekere toekomst moeite hebben om de juiste strategische keuzes te maken.

Door de onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen, houden bedrijven vast aan het bekende en kiezen niet voor een nieuwe koers. Dat blijkt uit het Berenschot Strategy Trends Onderzoek 2013 waaraan 331 ondernemers, bestuurders en (top)managers uit het Nederlandse bedrijfsleven deelnamen. Zij zijn vooral afkomstig uit de sectoren zakelijke dienstverlening, industrie, financiële dienstverlening, agrofood, bouw en utilities.

Geen keuzes door onzekerheid
Het grootste struikelblok bij het bepalen van de strategie is (net als in 2012) de aanhoudende onzekerheid: 32% van de ondervraagden heeft hier last van. Met als gevolg dat in de boardrooms in onvoldoende mate wezenlijke keuzes worden gemaakt (25%) en dat bedrijven vasthouden aan het bekende (31%).

Hendrik Jan Kaal, senior managing consultant bij Berenschot meldt dat bedrijven nu al drie jaar zoeken naar nieuwe businessmodellen. ‘De ene keer concentreren zij zich op bijvoorbeeld de interne bedrijfsvoering. De andere keer op het fenomeen klantfocus. Men wisselt dus regelmatig van invalshoek en aanpak. Mede daardoor komen veel bedrijven er niet uit. Dat gaat ze alleen lukken als er radicaler geïnnoveerd wordt. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat innovatie dit jaar als prioriteit lager scoort dan in 2012’.

Van strategie naar acties
Bij het uitvoeren van hun strategie hebben bedrijven ook moeite om de steven te wenden. Het omzetten van strategische keuze in concrete acties, blijkt voor 27% van de bedrijven lastig te zijn. En in 38% van de gevallen gooit operationele drukte roet in het eten.

Hoewel Nederlandse bedrijven meer prijsconcurrentie ervaren, zoeken ze de oplossing niet in het bieden van de laagste prijs (3%), maar juist in betere kwaliteit (45%) en service (35%). Dat bedrijven klantgerichter worden is een positieve ontwikkeling, stelt Berenschot. Meer bedrijven dan vorig jaar willen zich onderscheiden door een focus op klantsegmenten, het leveren van maatwerk en co-design en co-production.

Goed resultaat in 2013
Kijkend naar 2013 verwachten veel bedrijven (54%) die actief zijn op de Nederlandse markt een goed resultaat. Ondernemingen die buiten Nederland opereren zijn nog optimistischer, want daar ligt dat percentage op 70%. Europa wordt het meest genoemd als regio om groei te realiseren, naast China, Zuid Amerika en Azië/Australië.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?