Organisaties proberen een gezonde levensstijl van hun werknemers te stimuleren met gezondheids- en welzijnsprogramma’s. Iets meer dan de helft van de medewerkers vindt dit prima, maar ruim een derde vindt dat daar dan wel een extra beloning tegenover moet staan.
Dit blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson waarvoor 1.000 Nederlandse werknemers zijn gevraagd naar hun houding tegenover arbeidsvoorwaarden, gezondheid en welzijn op de werkvloer.
Niet zomaar betalen voor meer gezondheid
Lex Moerings van Willis Towers Watson Nederland adviseert bedrijven voorzichtig om te gaan met financiële incentives voor een gezonde levensstijl, omdat de zorg voor de gezondheid van medewerkers een gedeelde prioriteit is van werkgever en werknemer.
“Het mag niet worden gezien als een extra taak waarvoor werknemers gecompenseerd moeten worden. Wat wel belangrijk is, dat bedrijven hun bestaande programma’s kritisch bekijken, om deze beter af te stemmen op de persoonlijke behoeften en gezondheidsdoelen van medewerkers”, stelt Moerings.
Aandacht en motivatie van werknemers stimuleren
Moerings stelt dat werkgevers kunnen inspelen op de behoeftes van technisch onderlegde, gezondheidsbewuste en altijd drukke medewerkers. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van fitnesstrackers, meditatie-apps, of het toevoegen van een competitief element.
Nieuwe initiatieven en welzijnsprogramma’s gaan vaak veelbelovend van start, maar de belangstelling neemt af op het moment dat werknemers eraan gewend raken. Zo neemt het positieve effect op de gedragsverandering af, waarschuwt Moerings. “Het is daarom van belang om de aandacht en motivatie van de werknemer te blijven stimuleren. Communicatie is hierbij essentieel. Regelmatige, effectieve berichtgeving is een manier om de deelname te versterken en het risico van passiviteit of afhaken te beperken.”
Wellness-beloningen in plaats van een bonus
Traditionele financiële incentives bestaan doorgaans uit prestatie-afhankelijke bonussen, winstdeling of woon- en autoregelingen. Maar tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van ‘wellness-beloningen’. Werknemers kunnen deze beloningen besteden aan bijvoorbeeld gezondheidsonderzoeken, fysiotherapie, lidmaatschappen van sportscholen of sportclubs, of een verblijf in een wellness-centrum.
Uit onderzoek komt naar voren dat de vraag naar deze incentives onderdeel is van een groter probleem, namelijk te weinig medewerkersbetrokkenheid richting nieuwe initiatieven om gezondheid te bevorderen. Op dit moment is slechts 24 procent van de werknemers van mening dat de huidige initiatieven aan hun behoeftes voldoen.
MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief