Het belang van E-HRM voor personeelsmanagement
De nieuwe technologische ontwikkelingen gaan het P&O-werk drastisch veranderen.
De mogelijkheid om computers te koppelen via netwerken (binnen en buiten het bedrijf) heeft grote impact op de rol en taak van de P&O-er.
Door het internet komen geavanceerde toepassingen binnen handbereik van iedere P&O-er. Database-gestuurde hulpmiddelen vervangen veel uitvoerend werk.
Managers en medewerkers gaan zelf aan de slag met P&O-tools, zonder dat er een P&O-er aan te pas komt. HRM wordt E-HRM. Dat heeft gevolgen voor alle HRM-medewerkers.
Het belang van internet
De internet-technologie biedt een platform dat databestanden en computers aan elkaar kan verbinden. Het internet is dan ook essentieel voor de werking van de E-HRM-toepassingen.
Het belang van internet wordt alleen maar groter. Branches zullen zich organiseren en gezamenlijk artikelen en diensten inkopen. Specialisten bieden hun kennis en vaardigheden aan. Misschien werkt een deel van het personeel van uw bedrijf straks wel thuis. Waar dat huis staat, maakt dan niet uit. Door de unieke communicatiemogelijkheden wisselen medewerkers werk uit met teamleden, doen ze online cursussen, maken een assessment of voeren een functioneringsgesprek met hun manager. De toekomst heeft nog heel veel te bieden. Als HRM-functionaris moet u wel meebewegen. Want uw input blijft nodig om al die tools en communicatie in goede banen te leiden.
Alles draait om intranet
Het bedrijfsintranet maakt in grote lijnen gebruik van dezelfde technologische basis als het internet. Het unieke aan de technologie is dat er verschillende databases en software onder kunnen 'draaien'. De gebruiker merkt daar niets van en ziet alleen een mooi vormgegeven pagina op het scherm.
De taken van de P&O-er verschuiven naar voren in het proces en worden hoogwaardiger. In plaats van P&O-administratie uit te voeren, bedenkt de P&O-er nu een self-service systeem hiervoor. Als het intranet is opgebouwd, kan de HRM-afdeling investeren in strategie en kennis. Hierdoor kan de inhoud van het intranet steeds hoogwaardiger en nuttiger worden. Verder komt er ruimte om mee te denken over strategie, koers en competenties.
Dat hiervoor andere, nieuwe vaardigheden nodig zijn, spreekt voor zich.
Netwerken en communities
Een kenmerk van E-HRM is het delen van kennis. Dat gebeurt onder vakgenoten, maar het gaat ook over kennis delen met mensen buiten het vak. Die anderen, kunnen ook mensen buiten het bedrijf zijn. Zo ontstaan kennisplatforms die gemeenschappelijke belangen dienen. Een goede start is het opzetten van discussies binnen het bedrijf. Van hoog tot laag worden bijdragen gevraagd. Bijvoorbeeld over de wensen die het personeel heeft over nieuwe hulpmiddelen voor het werk.
Selfservice-concepten
Medewerkers en managers gaan zelf aan de slag met taken die nu nog traditioneel bij de P&O-er thuishoren. Gevolg van self-service is dat manager en medewerker zelf verantwoordelijk zijn voor het actueel houden van gegevens. Hierdoor zijn de gegevens betrouwbaarder, omdat ze direct door de eigenaar van de gegevens worden ingevoerd. De administratieve lasten verdwijnen voor een deel. Er zijn tenslotte minder formulieren en er is minder administratie. Voorwaarde is wel dat de gebruikersinterface gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is. Als het lastig is om gegevens in te voeren, is de wil om deze klussen zelf te doen snel verdwenen.
Invoering
Natuurlijk kunt u de vraag stellen waarom u met E-HRM en E-Commerce moet beginnen? Als u maar bedenkt dat een achterstand lastig is in te halen. Bovendien moet u niet alleen naar uw concurrent in dezelfde straat kijken. Uw concurrent kan net zo goed in Vlaanderen of Singapore zitten. De kans dat die ook allemaal denken: 'waarom zou ik?', is erg klein.
Bij de invoering van E-HRM moeten de volgende punten voldoende aandacht krijgen:
Doelen stellen, vooronderzoek houden.
Pilots uitvoeren.
Voorkeur geven aan nieuwe media.
Web-enabled en web-native software gebruiken.
Voordelen kenbaar maken.
Cultuur, openheid en kennis delen.
Processen uiteenrafelen en weer opbouwen.
Opleidingen verzorgen voor personeel.
Noodzaak van beheer en onderhoud van het systeem.
Alles zelf doen of (deels) laten doen?
Dit artikel is ingekort. Een complete versie vindt u in de Tools & Extra's van Personeelsnet.