Het Nieuwe Werken: 31% werknemers twijfelt of collega’s wel werken

Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor Het Nieuwe Werken. Maar is dit wel voldoende aanwezig? Want 31% van de werknemers twijfelt wel eens of collega's die ergens anders aan het werk zijn, wel echt werken. Dat blijkt uit het Nationaal onderzoek Over Het Nieuwe Werken 2012.

Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor Het Nieuwe Werken. Maar is dit wel voldoende aanwezig? Want 31% van de werknemers twijfelt wel eens of collega's die ergens anders aan het werk zijn, wel echt werken. Dat blijkt uit het Nationaal onderzoek Over Het Nieuwe Werken 2012.

Volgens het onderzoek zien de Nederlandse werknemers duidelijk de voordelen van Het Nieuwe Werken. Zo denkt 66% dat zijn organisatie hierdoor productiever wordt. En voor 58% is Het Nieuwe Werken onmisbaar om als werknemer inzetbaar te blijven. Dat is mogelijk door een betere combinatie van werk en privé.

Vertrouwen
Het Nieuwe Werken vraagt echter wel om vertrouwen in medewerkers. Voor 67% begint het invoeren van Het Nieuwe Werken hiermee, gevolgd door een geschikte bedrijfscultuur (53%) en de beschikbaarheid van de juiste technologie (46%). Een geschikte kantooromgeving vindt slechts 7% van de werknemers heel belangrijk.

Het is echter opvallend dat het belangrijkste ingrediënt - vertrouwen - ontbreekt bij één op de drie medewerkers. “Het is niet verrassend dat vertrouwen als belangrijke voorwaarde wordt gezien voor Het Nieuwe Werken. Tenslotte werk je tijd- en plaatsonafhankelijk, en dan moet je erop kunnen vertrouwen dat mensen ook doen wat ze hebben afgesproken”, aldus Henny van Egmond, auteur  van het boek ‘Het nieuwe werken van visie naar praktijk’.

Groeiend wantrouwen
In het persbericht met de belangrijkste onderzoeksresultaten is Van Egmond somber. “Organisaties zijn de afgelopen jaren feitelijk ingericht op basis van wantrouwen, en dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden. We controleren letterlijk elke activiteit, alles moet worden vastgelegd en als er wat fout gaat, is de eerste vraag die we stellen: wie kunnen we de schuld geven?”

“Al dat wantrouwen leidt tot niets. Meer regels en procedures, meer toezicht en controles, het zijn allemaal activiteiten die vrijwel nooit waarde toevoegen in een organisatie. We zien nu in het onderzoek dat het wantrouwen ook bezit neemt van de medewerkers. Zijzelf vertrouwen hun collega's niet meer als ze thuiswerken, terwijl we weten dat mensen die elders werken vaak harder werken dan op kantoor. Maar ja, zoals de waard is ...”

69% twijfelt niet
Het is maar hoe je het bekijkt. Want maar liefst 69% van de werknemers twijfelt kennelijk nooit of hun “collega’s wel echt werken als ze hen niet zien”. En dan te bedenken dat van de ruim 3.200 mensen die aan het onderzoek hebben deelgenomen, maar liefst 73% werkt in een organisatie die Het Nieuwe Werken (nog) niet heeft ingevoerd.

En daarom is minstens zo interessant om te weten: Hoe zit het met de vertrouwenscores bij organisaties die al wel Het Nieuwe Werken hebben geïntroduceerd? En is er een verschil te zien tussen werkgevers die op een traditionele manier leidinggeven en organisaties die sturen door resultaatafspraken te maken met de werknemers?

In de onderstaande infographic is het Nationaal Onderzoek over Het Nieuwe Werken samengevat.

Infographic: Nationaal onderzoek Over Het Nieuwe Werken

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?