Hoe authentiek ben je als werkgever?

Het afgelopen jaar heeft Personeelslog het nodige geschreven over nieuwe wervingsmethoden via sociale media. Belangrijkste kenmerk van deze sociale media is het tweerichtingsverkeer dat zij uitlokken. De burger, de consument, de sollicitant heeft zelf het woord genomen. Bij sociale media gaat het om een bonte verzameling van: - weblogs - nieuwe generatie vacaturesites - de virtuele wereld van Second Life, - netwerksites als LinkedIn, Hyves en My Space - videosites als Youtube. De machtsgreep van de consument stelt bedrijven, en ook P&O-ers, voor nieuwe problemen. Niels Welten van het Expand-weblog schrijft hierover: "De kern is dat je als werkgeversmerk authentiek en geloofwaardig overkomt." En dat kan werven via sociale media zo moeilijk maken. Want kritische kandidaten leggen alles onder een vergrootglas. Zo kan een publiciteitsstuntje makkelijk negatief uitpakken. Dat heeft bijvoorbeeld het internetbureau Evident ervaren toen zij een rondleiding in de virtuele wereld Second Life verpestte in zijn wanhopige zoektocht naar personeel. Dan maar wegblijven van deze nieuwigheden? Zo makkelijk gaat dat niet. Want de consument, sollicitant, (oud)werknemer laat zich het woord niet meer ontnemen. Of we het leuk vinden of niet. "Durf de conversatie aan op een open en eerlijke manier. Houdt je online reputatie in de gaten! Ga kritiek niet uit de weg, maar reageer vanuit je eigen identiteit die verbonden is aan het bedrijf in kwestie", adviseert Niels Welten. Eerlijk duurt het langst, zei mijn moeder al. Hoeveel bedrijven durven hier consequent in te zijn? Ben jij er al klaar voor?

Het afgelopen jaar heeft Personeelslog het nodige geschreven over nieuwe wervingsmethoden via sociale media. Belangrijkste kenmerk van deze sociale media is het tweerichtingsverkeer dat zij uitlokken. De burger, de consument, de sollicitant heeft zelf het woord genomen.

Bij sociale media gaat het om een bonte verzameling van:
- weblogs
- nieuwe generatie vacaturesites
- de virtuele wereld van Second Life,
- netwerksites als LinkedIn, Hyves en My Space
- videosites als Youtube.

De machtsgreep van de consument stelt bedrijven, en ook P&O-ers, voor nieuwe problemen. Niels Welten van het Expand-weblog schrijft hierover: "De kern is dat je als werkgeversmerk authentiek en geloofwaardig overkomt."
En dat kan werven via sociale media zo moeilijk maken. Want kritische kandidaten leggen alles onder een vergrootglas. Zo kan een publiciteitsstuntje makkelijk negatief uitpakken. Dat heeft bijvoorbeeld het internetbureau Evident ervaren toen zij een rondleiding in de virtuele wereld Second Life verpestte in zijn wanhopige zoektocht naar personeel.

Dan maar wegblijven van deze nieuwigheden? Zo makkelijk gaat dat niet. Want de consument, sollicitant, (oud)werknemer laat zich het woord niet meer ontnemen. Of we het leuk vinden of niet.
"Durf de conversatie aan op een open en eerlijke manier. Houdt je online reputatie in de gaten! Ga kritiek niet uit de weg, maar reageer vanuit je eigen identiteit die verbonden is aan het bedrijf in kwestie", adviseert Niels Welten.
Eerlijk duurt het langst, zei mijn moeder al. Hoeveel bedrijven durven hier consequent in te zijn? Ben jij er al klaar voor?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?