Hoe ver kom je met knippen en plakken in het HR-vak?

Met netwerksites als LinkedIn en HRbase zijn makkelijk veel HR-professionals te vinden en te benaderen. Zo weinig tijd, zoveel expertise. Waarom zelf het vakgebied bijhouden en nadenken als je ook vragen kunt afvuren op duizenden experts? Er zijn er vast wel enkelen die je vraag beantwoorden. Zo komen er in de vragenrubriek bij LinkedIn vaak vragen langs van het kaliber 'hoe kom ik aan gekwalificeerd, ervaren, parttime personeel?'. Het komt zelfs voor dat 'professionals' voor zichzelf willen beginnen, maar via de site aan anderen vragen of die een idee hebben waarmee ze hun geld kunnen verdienen. Luie vragenstelllers Ook de vraagbaak bij het Nederlandse HR-base biedt legio voorbeelden van luie vragenstellers. Al een tijd tettert vanaf de homepage van HRbase een vraag van Kim: "Heeft er iemand een voorbeeld van een functionerings- en beoordelingsprocedure?" Gelukkig weet Karen het antwoord: "Het bedrijf waar jij werkt, heeft al een functionerings- en beoordelingsprocedure. Die heb ik namelijk geschreven. Het heet 'leidraad voor het voeren van gesprekken'. Ook de bijbehorende formulieren zijn aanwezig." Andere voorbeelden: "Wat ik me afvraag is of jullie voorbeelden hebben van werving- en selectiebeleid?". "Ik ben op zoek naar lief en leed-regelingen." Of zonder nadere toelichting: "Ik wil graag weten hoe andere bedrijven lease car behandelen." Kwaliteit beoordelen? Uiteraard verwachten de vragenstellers gratis advies. Betwijfeld mag worden of ze vervolgens de kwaliteit kunnen beoordelen van de antwoorden op hun vragen. Daarom zou een manager van zo'n P&O-medewerker een andere vraag moeten stellen: "Welke gekwalificeerde HR-medewerker kan mij adviseren zonder gemakkelijk knip- en plakwerk?"

Vraag bij HRbaseMet netwerksites als LinkedIn en HRbase zijn makkelijk veel HR-professionals te vinden en te benaderen. Zo weinig tijd, zoveel expertise.

Waarom zelf het vakgebied bijhouden en nadenken als je ook vragen kunt afvuren op duizenden experts? Er zijn er vast wel enkelen die je vraag beantwoorden.

Zo komen er in de vragenrubriek bij LinkedIn vaak vragen langs van het kaliber 'hoe kom ik aan gekwalificeerd, ervaren, parttime personeel?'. Het komt zelfs voor dat 'professionals' voor zichzelf willen beginnen, maar via de site aan anderen vragen of die een idee hebben waarmee ze hun geld kunnen verdienen.

Luie vragenstelllers
Ook de vraagbaak bij het Nederlandse HR-base biedt legio voorbeelden van luie vragenstellers.

Al een tijd tettert vanaf de homepage van HRbase een vraag van Kim: "Heeft er iemand een voorbeeld van een functionerings- en beoordelingsprocedure?" Gelukkig weet Karen het antwoord: "Het bedrijf waar jij werkt, heeft al een functionerings- en beoordelingsprocedure. Die heb ik namelijk geschreven. Het heet 'leidraad voor het voeren van gesprekken'. Ook de bijbehorende formulieren zijn aanwezig."

Andere voorbeelden: "Wat ik me afvraag is of jullie voorbeelden hebben van werving- en selectiebeleid?". "Ik ben op zoek naar lief en leed-regelingen." Of zonder nadere toelichting: "Ik wil graag weten hoe andere bedrijven lease car behandelen."

Kwaliteit beoordelen?
Uiteraard verwachten de vragenstellers gratis advies. Betwijfeld mag worden of ze vervolgens de kwaliteit kunnen beoordelen van de antwoorden op hun vragen.
Daarom zou een manager van zo'n P&O-medewerker een andere vraag moeten stellen: "Welke gekwalificeerde HR-medewerker kan mij adviseren zonder gemakkelijk knip- en plakwerk?"

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?