HR-kampioenen: Waarom Google Amerika's beste werkgever is

Fortune Magazine heeft Google voor de vierde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot Amerika's beste werkgever. Belangrijk voor dit succes is dat Google goede technici, die ook in de Verenigde Staten schaars zijn, aan zich weet te binden. Het geheim van Amerika's beste werkgever zit 'm in een uitgekiend HR-beleid. Hiervoor verzamelt en analyseert Google een grote hoeveelheid data over zijn bedrijfsvoering en werknemers.

Fortune Magazine heeft Google voor de vierde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot Amerika's beste werkgever.
Belangrijk voor dit succes is dat Google goede technici, die ook in de Verenigde Staten schaars zijn, aan zich weet te binden.

Het geheim van Amerika's beste werkgever zit 'm in een uitgekiend HR-beleid. Hiervoor verzamelt en analyseert Google een grote hoeveelheid data over zijn bedrijfsvoering en werknemers.

The Happiness Machine
Google heeft wereldwijd zo'n 54.000 werknemers in dienst, van wie er 18.500 in de Verenigde Staten werken. Slate, het Amerikaanse webmagazine, doet een boekje open over het HR-beleid van het bedrijf.
Uit het artikel 'The Happiness Machine' blijkt hoe belangrijk data zijn om goede beslissingen te nemen over het arbeidsvoorwaardenbeleid, het management van het bedrijf, en zelfs over de ideale wachttijden in het bedrijfsrestaurant.

HR als kampioenen van Google's cultuur
Bock 4People Operations, zoals Google HR-afdeling heet, is niet het lelijke eendje van het techbedrijf. De HR-medewerkers noemen zich vol trots de kampioenen van Google's cultuur. Verantwoordelijk hiervoor is Laszlo Bock, de senior vice president People Operations.

Passend bij het bedrijf baseert Bock zijn beleid op data, veel data. Zo is er een verfijnd employee-data tracking program.
Toen bleek dat veel vrouwen het bedrijf verlieten, heeft hij de oorzaken hiervan laten analyseren. Dat leidde tot een forse verbetering van het ouderschapsverlof. De kosten hiervan heeft Google snel terugverdiend, omdat het bedrijf hiermee bespaarde op zijn wervingskosten.

Middenmanagement
Maar daar blijft het niet bij. Sinds enkele jaren heeft Bock wetenschappers in huis gehaald die veel onderzoek en experimenten doen om erachter te komen hoe Google het beste uit zijn organisatie kan halen. Zo heeft het People & Innovation Lab (PiLab) binnen Google het bestaansrecht bewezen van het middenmanagement.

Zo was ook bij de oprichters van Google de gedachte populair dat het bedrijf zonder bazen gerund kon worden. De PiLab-wetenschappers hebben de prestaties van het middenmanagement beoordeeld op basis van de tevredenheid van de medewerkers en van de bazen van de managers. Vervolgens hebben zij de verschillen geanalyseerd tussen de managers die het best en het slechtst scoorden. Daarmee wisten zij duidelijk te maken hoe managers een verschil kunnen maken en hoe slecht functionerende managers zich kunnen verbeteren.

Ideale wachttijd in de kantine
Weinig gedrag van werknemers ontsnapt aan de aandacht van de HR-afdeling. Zo heeft HR via experimenten ontdekt hoe Google Amerikaanse werknemers kan stimuleren meer te sparen voor hun pensioen. En dat bleek verrassend simpel. Door hogere voorbeeld-bedragen te noemen in de mails van de werkgever, bleken medewerkers meer geld opzij te leggen voor hun pensioen.

Ook is wetenschappelijk vastgesteld dat voor het Google-bedrijfsrestaurant 3 tot 4 minuten de ideale wachttijd is. Werknemers verspillen met deze minuten niet teveel tijd, maar de wachttijd is lang genoeg om nieuwe mensen in het bedrijf te ontmoeten.

Cruciale positie HR-afdeling
Dat techbedrijf Google een voorloper is op het gebruik van Big data voor het HR-beleid is niet verbazingwekkend. Interessanter is dat analytics bijdragen aan een betere bedrijfsvoering, meer tevreden werknemers en hierdoor aan een cruciale positie van de HR-afdeling.

Lees ook:
The Happiness Machine (Slate)
Updates van Laszlo Bock (Google+)
Hello science - meet HR (Google Research blog).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?