Werkgevers die aantrekkelijk willen zijn voor de jongste generatie, doen er verstandig aan netwerksites als Hyves, Facebook en LinkedIn niet te blokkeren. Heel wat werkgevers gebruiken internetfilters om te voorkomen dat werknemers netwerksites bezoeken als Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter. Twee redenen voor blokkade Werkgevers hebben hiervoor doorgaans twee redenen. Zij zijn bang dat hun medewerkers zoveel tijd besteden aan deze sites dat ze niet meer aan werken toekomen. Naast deze angst om de controle te verliezen over de werktijd, beroepen werkgevers zich op veiligheidrisico's. Want netwerksites blijken een lucratief werkterrein voor cybercriminelen. Op deze manier ontzeggen bedrijven zich de voordelen die werknemers hebben die actief zijn op netwerksites. Zo missen zij dat hun medewerkers problemen in hun werk oplossen door online contact te leggen met oud-studiegenoten of oud-collega's. De helft Maar er is meer. Menno Lanting van leiderschapscentrum De Baak is bezig met het schrijven van een boek over de invloed van sociale media op organisaties en leiderschap. Via Twitter vertelt hij over een gesprek dat hij had met een HR-manager van een grote bank. Deze werkgever spreekt met potentiële werknemers uit de nieuwste generatie om hen te interesseren voor een baan bij de bank. Maar wanneer deze jongeren horen dat dit bedrijf sociale netwerken blokkeert, wil de helft van hen niet bij deze werkgever werken. Digital natives Deze waarneming van één HR-manager sluit aan bij het onderzoek dat Urs Gasser (Harvard University) heeft gedaan naar de 'digital natives'. Deze nieuwe generatie is altijd online, deelt makkelijk informatie in haar netwerk en maakt weinig onderscheid tussen werk en privé-leven. Een werkgever die deze jongeren afsluit van hun netwerk, past gewoon niet in hun leven. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.
Werkgevers die aantrekkelijk willen zijn voor de jongste generatie, doen er verstandig aan netwerksites als Hyves, Facebook en LinkedIn niet te blokkeren.
Heel wat werkgevers gebruiken internetfilters om te voorkomen dat werknemers netwerksites bezoeken als Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter.
Twee redenen voor blokkade
Werkgevers hebben hiervoor doorgaans twee redenen. Zij zijn bang dat hun medewerkers zoveel tijd besteden aan deze sites dat ze niet meer aan werken toekomen.
Naast deze angst om de controle te verliezen over de werktijd, beroepen werkgevers zich op veiligheidrisico's. Want netwerksites blijken een lucratief werkterrein voor cybercriminelen.
Op deze manier ontzeggen bedrijven zich de voordelen die werknemers hebben die actief zijn op netwerksites. Zo missen zij dat hun medewerkers problemen in hun werk oplossen door online contact te leggen met oud-studiegenoten of oud-collega's.
De helft
Maar er is meer. Menno Lanting van leiderschapscentrum De Baak is bezig met het schrijven van een boek over de invloed van sociale media op organisaties en leiderschap.
Via Twitter vertelt hij over een gesprek dat hij had met een HR-manager van een grote bank. Deze werkgever spreekt met potentiële werknemers uit de nieuwste generatie om hen te interesseren voor een baan bij de bank. Maar wanneer deze jongeren horen dat dit bedrijf sociale netwerken blokkeert, wil de helft van hen niet bij deze werkgever werken.
Digital natives
Deze waarneming van één HR-manager sluit aan bij het onderzoek dat Urs Gasser (Harvard University) heeft gedaan naar de 'digital natives'. Deze nieuwe generatie is altijd online, deelt makkelijk informatie in haar netwerk en maakt weinig onderscheid tussen werk en privé-leven.
Een werkgever die deze jongeren afsluit van hun netwerk, past gewoon niet in hun leven.
Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.