Een grote meerderheid (83%) van de HR-verantwoordelijken in organisaties, wil dat leren toegankelijker wordt voor medewerkers. Een even groot deel streeft actief naar duurzame inzetbaarheid van medewerkers en bijna tweederde zegt hier meer aan te doen dan in voorgaande jaren.
Dit blijkt uit het jaarlijkse HRD Trends-onderzoek van NIDAP in samenwerking met Springest. De 185 ondervraagde HR-verantwoordelijken bij grote organisaties in Nederland richten zich vooral op e-learning, betere digitale toegang tot leren en meer communicatie over het leeraanbod.
Continu leren wordt volgens de ondervraagde HR-professionals belangrijker vanwege technologische ontwikkelingen of automatisering, veranderende wet- en regelgeving, snellere marktverandering, meer zelfsturing in organisaties en vergrijzing van het personeelsbestand.
Werknemer wil liever verbreden dan verdiepen
Bijna tweederde (62 procent) van de ruim 1.000 ondervraagde werknemers vindt dat zijn werkgever nu al voldoende onderneemt om doorleren te stimuleren. Vorig jaar was dit nog 52 procent. Toch meent 28 procent dat de werkgever hier meer aan kan doen.
De belangrijkste kennis die door werknemers gezocht wordt in opleidingen, trainingen en e-learning is nog steeds vakinhoudelijke kennis. Opvallend, maar in lijn met de ontwikkelingen die continu leren volgens HR belangrijk maken, is dat verbreden dit jaar door de meeste werknemers (71%) als belangrijker wordt bestempeld dan verdiepen (23%).
Meer interne kennisdeling en eigen initiatief
Uit het HRD-onderzoek blijken de belangrijkste leertrends in grote en middelgrote organisaties:
Belangrijkste leertrends in grote en middelgrote organisaties |
1. Meer interne kennisdeling |
We leren vooral van collega’s
De meest genoemde leervorm is kennis delen met collega’s (62%), op de voet gevolgd door opleidingen (59%). Werknemers nemen gemiddeld een tot twee keer per jaar deel aan een externe training en iedere twee tot vijf jaar of minder aan een externe opleiding.
Van de HR-professionals denkt 61 procent dat werknemers de afgelopen meer zijn gaan leren en slechts 2 procent denkt dat er minder wordt geleerd. De meeste werknemers geven zelf ook aan vaker het initiatief te nemen om te leren (71%), meer zelfstandig te leren (64%) en meer online te leren (49%).
Hoger budget voor opleidingen
De meest voorkomende manier waarop leren nu plaatsvindt in grote organisaties is de incompany training. Maar liefst 91 procent maakt hiervan gebruik. Daarnaast organiseren de meeste organisaties interne opleidingen of trainingen (88%), verzorgen zij individuele coaching (83%) en bieden zij trainingen aan van externe opleiders (76%) of opleidingen van externe aanbieders (71%).
In 42 procent van de organisaties was dit jaar sprake van hogere uitgaven aan opleiding & ontwikkeling ten opzicht van vorig jaar. Bijna de helft van de HR-professionals verwacht het komende jaar een verdere toename. Vooral het budget voor e-learning zal volgens hen stijgen, waardoor het budget voor klassikale opleidingen mogelijk zal dalen.
Hoogte budget bepaald in overleg of via CAO
De hoogte van de opleidingsbudgetten wordt meestal vastgesteld op basis van jaarlijks overleg met een leidinggevende (in 40% van de organisaties). In 34 procent is het budget vastgesteld via een algemeen geldend CAO.
Een vijfde (21 procent) heeft een standaardbudget dat onafhankelijk is van de loonsom en 16 procent werkt met een vast percentage van de loonsom voor het bepalen van de hoogte van het opleidingsbudget. In 14 procent van de organisaties wordt individueel opleidingsbudget bepaald op basis van performance.