ICT-er wil een baan met status en `clubgevoel`
Werkgevers bieden imago en persoonlijke benefits.
Wie op zoek is naar ICT-ers, moet zorgen voor een werkomgeving met ‘clubgevoel’ en een baan met de nodige status. Het imago van de werkgever wordt steeds belangrijker bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Dat blijkt uit het onderzoek
Top ICT Werkgevers Nederland 2008. Dat is een jaarlijks overzicht van
CRF, een internationale organisatie die bedrijven onderzoekt en certificeert.
De ICT-er van nu wil werken voor een werkgever die beschikt over het 'wij-gevoel'. Net zoals er een bepaalde status ontleend wordt aan de voetbalclub, studentenvereniging of rotary, ontlenen Young Professionals in de ICT sector status aan hun baan.
Lager personeelsverloop
Volgens CRF zijn de beste werkgevers in de ICT druk bezig om een dergelijk clubgevoel te realiseren. Werknemers willen zichzelf kunnen herkennen in de identiteit van de organisatie.
Volgens Mary van der Kuip, Manager Benelux bij CRF, hebben werkgevers met het wij-gevoel niet alleen voordeel bij het aantrekken van personeel. Want de werknemers blijken volgens haar ook honkvaster: ’78 procent van de Top ICT Werkgevers 2008 heeft een personeelsverloop lager dan 10 procent, uniek in de huidige overspannen ICT-arbeidsmarkt.'
Persoonlijke arbeidsvoorwaarden
Negen van de tien werkgevers in de branche spannen zich extra in om ICT-professionals te binden met interessante, persoonlijke arbeidsvoorwaarden.
Veel van hen beschikken over bijzondere benefits, zoals: een sportabonnement op kosten van de baas, een ‘work-life balance workshop’ of een persoonsgebonden budget voor opleidingen die niet alleen aan de baan, maar ook aan de persoon gekoppeld zijn.