IJdele, nieuwe generatie werknemers deelt te veel informatie?

De nieuwe generatie werknemers (de 'millennials') kent alle digitale tools en weet als geen ander hoe zij die moet inzetten om samen te werken. De nieuwe werknemers communiceren veel, erg veel. Maar is het nou echt nodig dat ze alles met iedereen delen? Andrew McAfee, auteur van het boek 'Enterprise 2.0', werkt als wetenschapper bij het gerenommeerde MIT, Massachusetts Institute of Technology. In zijn weblog voor Harvard Business Review schrijft hij regelmatig over de nieuwe generatie studenten en werknemers. Hij kijkt genuanceerd naar de jongeren die zijn collegebanken verlaten en de bedrijven instromen. 'Work in progress' delen Laten we beginnen met het goede nieuws. Volgens McAfee kunnen werkgevers veel profijt hebben van de nieuwe generatie. 2.0-werknemers gebruiken volop nieuwe tools om samen te werken. De tools maken echter niet het grootste verschil, het zijn slechts hulpmiddelen voor een fundamenteel andere manier van werken. Traditioneel zijn werknemers gewend om in hun eentje te werken of in een klein team van vertrouwde collega's. Pas als medewerkers hun taak helemaal af hebben, delen zij het eindproduct zoals een rapport, een plan, een presentatie. De nieuwe generatie werkt anders. De jonge werknemers vertellen volop over hun 'work in progress'. Zij laten zien waar ze precies mee bezig zijn, de voortgang die ze boeken, de bruikbare literatuur, de problemen die ze tegenkomen, welke vragen ze hebben. En dat doen zij niet alleen op hun werk, maar ook bij vrienden en kennissen. En heel vaak doen zij dat online: op weblogs, discussiefora, Twitter, netwerksites als LinkedIn en Facebook. Efficiënter en sneller werken Juist de communicatie over 'work in progress' heeft volgens McAfee twee voordelen: omdat de nieuwe werknemers zoveel via online tools communiceren, laten zij veel digitale sporen achter. Deze zorgen ervoor dat hun informatie voor anderen makkelijk te vinden is. Collega's kunnen hiermee snel hun voordeel doen en werken hierdoor efficiënter. omdat de jonge werknemers zo intensief communiceren over de problemen en vragen die ze in hun werk hebben, krijgen ze vaak hulp en adviezen van de buitenwereld. Zo hoeven ze niet in hun eentje lang te piekeren over een oplossing en besparen ze veel tijd. IJdele ego-tripperij Maar er is ook een keerzijde, vindt Andrew McAfee. Hij ziet vaak twee misverstanden bij de nieuwe werknemers die voor problemen kunnen zorgen in bedrijven: de nieuwe generatie denkt dat alles wat zij zegt, doet en denkt interessant is en dat zij dat met iedereen moet delen bijvoorbeeld via updates op Twitter en Facebook. Teveel persoonlijke informatie geven, ijdele ego-tripperij leidt tot ergernis bij collega's en komt niet professioneel over. jonge werknemers hangen vaak de "we zijn allemaal gelijk"-filosofie aan, die ze gewend zijn van hun online communities. Zo geven ze makkelijk zonder veel kennis van zaken al meteen hun mening en hebben weinig ontzag voor de hiërarchie binnen het bedrijf. Wie past zich aan? Zelf ben ik er niet zo voor om etiketten te plakken op hele generaties. Is de nieuwe generatie echt zo anders? En zo ja, wie past zich aan; de nieuwe werknemers die bang zijn voor hun carrière of de werkgever omdat hij de voordelen niet wil missen? Lees ook: Nieuwe generatie niet onder indruk van baas of experts 10 eigenschappen van nieuwe werknemers. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Overal kan informatie worden gedeeld, zoals hier bij LinkedInDe nieuwe generatie werknemers (de 'millennials') kent alle digitale tools en weet als geen ander hoe zij die moet inzetten om samen te werken.
De nieuwe werknemers communiceren veel, erg veel. Maar is het nou echt nodig dat ze alles met iedereen delen?

Andrew McAfee, auteur van het boek 'Enterprise 2.0', werkt als wetenschapper bij het gerenommeerde MIT, Massachusetts Institute of Technology. In zijn weblog voor Harvard Business Review schrijft hij regelmatig over de nieuwe generatie studenten en werknemers. Hij kijkt genuanceerd naar de jongeren die zijn collegebanken verlaten en de bedrijven instromen.

'Work in progress' delen
Laten we beginnen met het goede nieuws. Volgens McAfee kunnen werkgevers veel profijt hebben van de nieuwe generatie. 2.0-werknemers gebruiken volop nieuwe tools om samen te werken.

De tools maken echter niet het grootste verschil, het zijn slechts hulpmiddelen voor een fundamenteel andere manier van werken.
Traditioneel zijn werknemers gewend om in hun eentje te werken of in een klein team van vertrouwde collega's. Pas als medewerkers hun taak helemaal af hebben, delen zij het eindproduct zoals een rapport, een plan, een presentatie.

De nieuwe generatie werkt anders. De jonge werknemers vertellen volop over hun 'work in progress'. Zij laten zien waar ze precies mee bezig zijn, de voortgang die ze boeken, de bruikbare literatuur, de problemen die ze tegenkomen, welke vragen ze hebben.
En dat doen zij niet alleen op hun werk, maar ook bij vrienden en kennissen. En heel vaak doen zij dat online: op weblogs, discussiefora, Twitter, netwerksites als LinkedIn en Facebook.

Efficiënter en sneller werken
Juist de communicatie over 'work in progress' heeft volgens McAfee twee voordelen:


  • omdat de nieuwe werknemers zoveel via online tools communiceren, laten zij veel digitale sporen achter. Deze zorgen ervoor dat hun informatie voor anderen makkelijk te vinden is. Collega's kunnen hiermee snel hun voordeel doen en werken hierdoor efficiënter.

  • omdat de jonge werknemers zo intensief communiceren over de problemen en vragen die ze in hun werk hebben, krijgen ze vaak hulp en adviezen van de buitenwereld. Zo hoeven ze niet in hun eentje lang te piekeren over een oplossing en besparen ze veel tijd.


IJdele ego-tripperij
Maar er is ook een keerzijde, vindt Andrew McAfee. Hij ziet vaak twee misverstanden bij de nieuwe werknemers die voor problemen kunnen zorgen in bedrijven:

  • de nieuwe generatie denkt dat alles wat zij zegt, doet en denkt interessant is en dat zij dat met iedereen moet delen bijvoorbeeld via updates op Twitter en Facebook. Teveel persoonlijke informatie geven, ijdele ego-tripperij leidt tot ergernis bij collega's en komt niet professioneel over.

  • jonge werknemers hangen vaak de "we zijn allemaal gelijk"-filosofie aan, die ze gewend zijn van hun online communities. Zo geven ze makkelijk zonder veel kennis van zaken al meteen hun mening en hebben weinig ontzag voor de hiërarchie binnen het bedrijf.


Wie past zich aan?
Zelf ben ik er niet zo voor om etiketten te plakken op hele generaties.
Is de nieuwe generatie echt zo anders? En zo ja, wie past zich aan; de nieuwe werknemers die bang zijn voor hun carrière of de werkgever omdat hij de voordelen niet wil missen?

Lees ook:
Nieuwe generatie niet onder indruk van baas of experts
10 eigenschappen van nieuwe werknemers.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?