Vanaf 1 januari 2014 worden de normen voor de bijtelling van zakelijke auto’s voor de derde keer aangescherpt. Zo kan het zijn dat je dan een veel hoger bedrag op je inkomen moet bijtellen, dan een collega met dezelfde auto uit 2013.
De Vereniging auto van de zaak berekende dat volgend jaar vijftig automodellen en 277 uitvoeringen in een hogere bijtellingscategorie vallen. Vooral in de 14% bijtellingscategorie vallen klappen, want het aantal modellen in deze categorie wordt bijna gehalveerd.
Meer betalen voor dezelfde auto
De bijtellingscategorie wordt bepaald door het moment van registratie. Zakelijke autorijders die een wagen met een lage CO2-uitstoot kiezen, worden beloond met een korting op de bijtelling. Zij hoeven dan jaarlijks geen 25 procent van de catalogusprijs bij hun inkomen op te tellen (om daarover vervolgens meer belasting te betalen), maar vallen in een lagere bijtellingscategorie van 20%, 14%, of 0%. De lagere bijtellingscategorie is 5 jaar geldig.
Korting geven op de bijtelling is heel erg effectief gebleken. Veel berijders maken gebruik van deze regeling. Echter, jaar op jaar wordt deze regeling scherper gesteld, terwijl leaserijders meestal vier of vijf jaar met hun auto rijden. Dan kan het dus gebeuren dat je méér moet bijtellen dan een collega met dezelfde auto - en dus meer belasting moet afdragen.
Minder keus in lage bijtelling
Veel leaserijders kiezen voor een auto in de 14-procentscategorie. Wie nul procent wil bijtellen moet uit veel duurdere auto’s kiezen die (deels) elektrisch rijden en moeten worden opgeladen. De brandstofkosten vallen dan wel laag uit, maar de overige kosten maken deze auto’s soms toch nog duur.
Wijziging bijtelling in 2014 |
Aantal modellen |
Uitvoeringen |
Van 14% naar 20% |
37 |
216 |
Nog steeds 14% |
43 |
114 |
Van 20% naar 25% |
15 |
61 |
Volgend jaar wordt de keus in de populaire 14-procentauto's echter bijna gehalveerd. Er zijn 37 modellen minder te kiezen en er blijven er maar 43 over. Deze 43 zijn overwegend kleine auto’s die niet geschikt zijn voor veelvuldig zakelijk gebruik, vindt de Vereniging auto van de zaak.