Personeel dat zich kan identificeren met de doelen van de organisatie blijkt beter in staat om producten en diensten te verbeteren. Deze verbeteraanpak geeft ook mooie financiële prestaties.
Nieuw onderzoek in het Verenigd Koninkrijk door de Cranfield School of Management toont aan dat bedrijven die werken met het kwaliteitsprogramma Investors in People (IiP), financieel beter presteren. IiP is een verbeteraanpak voor een succesvolle organisatie met betrokken en beter inzetbare mensen.
Investors in People is niet alleen gericht op scholing van medewerkers, maar ook op communicatie, management en planning. IiP is opgebouwd rond de bekende basisprincipes van verbetering: plannen, uitvoeren, beoordelen. In Nederland werken maar ongeveer 300 bedrijven met Investors in People, maar in Engeland is IiP een begrip voor werkgevers en werknemers.
Uit het onderzoek van professor Mike Bourne blijkt dat investeren in medewerkers leidt tot innovatie en financieel succes. Volgens professor Bourne zal dit de HR-afdeling blij stemmen, zeker in tijden waarin het management voornamelijk let op de kosten van het personeel.
Samen doelen opstellen
Het onderzoek neemt IiP als voorbeeld van HR-beleid dat betrokkenheid van medewerkers stimuleert. Management en medewerkers stellen samen doelen vast voor de organisatie, en werken vervolgens ook gezamenlijk aan de verwezenlijking van die doelen. Daardoor krijgen medewerkers een duidelijk meetbaar aandeel in het succes van de organisatie.
Hiermee verschilt IiP van modellen waarin medewerkers doelen opgelegd krijgen en die simpelweg willen halen, omdat ze daar nu eenmaal voor worden betaald.
People management
Deugdelijk HRM is altijd al belangrijk om maximaal resultaat voor de organisatie te behalen. Maar uit dit onderzoek blijkt nog sterker dat bedrijven die hun personeel op elk niveau van de bedrijfsvoering betrekken, in het voordeel zijn. People management betaalt zich uit in flexibiliteit, vertrouwen en samenwerking door het personeel.
Personeel dat zich kan identificeren met de doelen van de organisatie blijkt beter in staat om producten en diensten te verbeteren. Met IiP zijn de organisatiedoelen beter te verbinden aan de doelen en prestaties van individuele medewerkers. Daardoor bleken de bedrijven die IiP hanteerden financieel beter te presteren omdat zij hun strategische doelen daadwerkelijk behalen.