De arbeidsmarkt is zo krap dat sollicitanten wel in de watten zullen worden gelegd. Volgens ManagementTeam is helaas het tegendeel waar. Het komt nog steeds voor dat kandidaten geen ontvangstbevestiging krijgen van hun solllicitatiebrief. Ook een 'nette afwijzing' kan er vaak niet af. Dat is de ervaring van Arthur Faessen, voorzitter van de klachtencommissie voor de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement (NVP). Sinds dat de NVP Sollicitatiecode is aangepast, krijgt deze vakorganisatie steeds meer klagende sollicitanten aan de telefoon. Het gros van de klachten gaat over de sollicitatieprocedures bij grotere bedrijven. "Terwijl je zou denken dat juist zij de mankracht hebben om sollicitaties fatsoenlijk af te handelen", aldus Faessen. Toch krijgt de NVP jaarlijks niet meer dan 40 tot 50 formele klachten te behandelen. Dat is niet zo vreemd als het in eerste instantie lijkt. De NVP stimuleert namelijk niet dat sollicitanten klagen. Zo neemt de NVP pas een schriftelijke klacht in behandeling als de klager zich eerst tot de desbetreffende werkgever heeft gewend en daar geen (bevredigende) reactie heeft gehad. Voor veel sollicitanten is dat veel te veel moeite. Zeker als je in aanmerking neemt dat een NVP-uitspraak niet bindend is. Werkgevers die slordig zijn met hun sollicitatieprocedures, lopen in de praktijk weinig risico dat ze van de NVP een tik op de vingers krijgen. Daarom is het wachten op een internet-initiatief waarbij kandidaten laagdrempelig met naam en toenaam hun slechte sollicitatie-ervaringen kwijt kunnen. Ik vermoed dat een dergelijke publieke schandpaal veel effectiever is dan de klachtenprocedure bij de NVP ooit kan zijn.
De arbeidsmarkt is zo krap dat sollicitanten wel in de watten zullen worden gelegd. Volgens ManagementTeam is helaas het tegendeel waar.
Het komt nog steeds voor dat kandidaten geen ontvangstbevestiging krijgen van hun solllicitatiebrief. Ook een 'nette afwijzing' kan er vaak niet af. Dat is de ervaring van Arthur Faessen, voorzitter van de klachtencommissie voor de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement (NVP).
Sinds dat de NVP Sollicitatiecode is aangepast, krijgt deze vakorganisatie steeds meer klagende sollicitanten aan de telefoon. Het gros van de klachten gaat over de sollicitatieprocedures bij grotere bedrijven. "Terwijl je zou denken dat juist zij de mankracht hebben om sollicitaties fatsoenlijk af te handelen", aldus Faessen.
Toch krijgt de NVP jaarlijks niet meer dan 40 tot 50 formele klachten te behandelen.
Dat is niet zo vreemd als het in eerste instantie lijkt. De NVP stimuleert namelijk niet dat sollicitanten klagen. Zo neemt de NVP pas een schriftelijke klacht in behandeling als de klager zich eerst tot de desbetreffende werkgever heeft gewend en daar geen (bevredigende) reactie heeft gehad.
Voor veel sollicitanten is dat veel te veel moeite. Zeker als je in aanmerking neemt dat een NVP-uitspraak niet bindend is.
Werkgevers die slordig zijn met hun sollicitatieprocedures, lopen in de praktijk weinig risico dat ze van de NVP een tik op de vingers krijgen. Daarom is het wachten op een internet-initiatief waarbij kandidaten laagdrempelig met naam en toenaam hun slechte sollicitatie-ervaringen kwijt kunnen. Ik vermoed dat een dergelijke publieke schandpaal veel effectiever is dan de klachtenprocedure bij de NVP ooit kan zijn.