Jongere zoekt baan zonder opgeleukte boodschap
Wie nieuwe generatie wil werven, moet op internet zijn.
Wie met jongeren van de
Y-generation in contact wil komen, zal zich op internet moeten profileren. En dan bij voorkeur zo interactief en authentiek mogelijk. Jongeren die een baan zoeken zijn wars van fratsen, maar willen in één oogopslag zien wat er voor ze te `winnen` valt.
Dat staat in de Master Thesis
`Y-generation in the pocket` van Tim van Heel, afgestudeerd in Marketing Management aan de
Universiteit van Tilburg. Van Heel deed het onderzoek voor zijn thesis in opdracht van HR-leverancier
Adecco.
24/7 connected
Er zijn ruim 2 miljoen jongeren van de Y-generation in Nederland (geboren tussen 1978 en 1991), waarvan meer dan de helft op dit moment tot de beroepsbevolking behoort. Ze zijn over het algemeen goed opgeleid en leergierig en hechten belang aan flexibiliteit. Ze zijn doel georiënteerd, hechten belang aan vrienden en familie en zijn optimistisch van aard.
Er zijn verschillen tussen lager en hoogopgeleide jongeren. Maar wat de Y-generation bindt, is het gemak waarmee deze jongeren omgaan met de hedendaagse communicatietechnologie. De nieuwe generatie is 24 uur per dag en 7 dagen in de week `connected`.
Mobiele telefonie met al zijn extra functies en internet zijn de belangrijkste middelen. Daarbij zijn jongeren uitermate selectief. Bedrijven en aanbiedingen moeten goed vindbaar zijn, aan de functionaliteit van zoekfuncties worden hoge eisen gesteld.
Baan in één oogopslag
Speciale aandacht voor de doelgroep is prima, maar let wel op dat jongeren zich niet laten paaien door `opgeleukte boodschappen`.
Jongeren die een baan zoeken, willen in één oogopslag zien wat er voor ze te `winnen` valt. Om welk bedrijf gaat het en waar is het bedrijf gevestigd? Wat houdt de functie in en wat zijn de verdiensten? Wat wordt er geëist qua opleidingsniveau en werkervaring en wat zijn de opleidings- en doorgroeimogelijkheden?
Authentiek en interactief
Wie deze boodschap op de juiste zoekplek helder naar voren weet te brengen, het liefst zo authentiek en interactief mogelijk, weet zich van aandacht verzekerd.