Jongeren solliciteren anders dan ouderen

Jongere werklozen solliciteren anders dan ouderen. Dat blijkt uit cijfers over 2011 die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag heeft gepubliceerd.

Jongere werklozen solliciteren anders dan ouderen. Dat blijkt uit cijfers over 2011 die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag heeft gepubliceerd.

Echt schokkend zijn de nieuwste cijfers uit de Enquête Beroepsbevolking niet. Zo concludeert dat het CBS dat internet populair is voor het zoeken naar werk. Bijna driekwart van de werklozen heeft in 2011 "op internet personeelsadvertenties doorgenomen", zoals het CBS het verwoordt.

Top 10 manieren om naar werk te zoeken
Op basis van de CBS-cijfers kan een top 10 worden samengesteld van de manieren waarop werklozen een baan zoeken:
1. internet-advertenties doornemen (73%)
2. papieren personeels-advertenties doornemen (58%)
3. op internet-advertenties reageren (57%)
4. informeren bij familie, vrienden of relaties (55%)
5. open sollicitatiebrief schrijven (45%)
6. informeren bij werkgevers (43%)
7. informeren bij UWV-werkbedrijf (42%)
8. informeren of inschrijven bij een uitzendbureau (42%)
9. op papieren personeelsadvertenties reageren (35%)
10. bezoeken bedrijfsdag (10%).

Verschillen tussen jongeren en ouderen
Interessanter dan de top 10 zijn de verschillen die het CBS constateert tussen jongere en oudere werklozen.

Zo zoeken ouderen op meer verschillende manieren naar werk dan jongeren.
De verschillen tussen de generaties blijken het grootst bij papieren personeelsadvertenties. Van de 55-plussers leest 74% personeelsadvertenties die zijn gepubliceerd in kranten en tijdschriften, 42% reageert op deze vacatures.
Van de jongeren tot 25 jaar ziet niet meer dan 43% papieren advertenties en slechts 29% reageert hierop.

Onbeantwoorde vragen
De statistieken die het CBS nu heeft gepubliceerd, zullen voor recruiters te algemeen zijn. Door de grove indeling ("internet-advertenties") die het CBS hanteert, blijven veel vragen onbeantwoord.
Hoe belangrijk zijn vacaturesites, sites van bedrijven met vacatures, sociale media voor de verschillende groepen werklozen? En welke zijn het belangrijkst voor welke doelgroep? En hoe komen werkenden (al dan niet actief op zoek naar ander werk) aan een nieuwe baan? Hoe belangrijk is het solliciteren via smartphone of tablet?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?