Jonge werknemers kijken anders naar werk. Ze willen meer afwisseling, uitdaging en zoeken bevestiging. Om als werkgever eerste keus te worden, moet u jongeren laten zien dat het werk impact heeft, dat werknemers gezien en gehoord worden en dat er ruimte is voor een goede werk/privébalans. De volgende generatie binden en boeien, lukt met de 9 tips in dit artikel.
Dat adviseert UWV aan werkgevers die de volgende generatie werknemers willen binden en boeien.
In de toekomst beschikken over personeel
De krapte op de arbeidsmarkt bereikte in 2022 een hoogtepunt en zal ook dit jaar nog erg krap blijven. In een aantal sectoren, zoals de techniek, zorg, onderwijs en ICT is de krapte waarschijnlijk zelfs structureel de komende jaren.
De arbeidskrapte wordt versterkt door de toenemende vergrijzing. Veel ouderen gaan binnenkort met pensioen, waardoor de beroepsbevolking de komende jaren afneemt. Kortom, de komende jaren zal het voor werkgevers steeds belangrijker worden om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst ook beschikken over genoeg, jonger, personeel.
Jongere werknemers zoeken iets anders
Werkgevers moeten wel andere dingen doen om jongere werknemers te winnen voor de organisatie. Want jonge en aankomende werknemers kijken anders naar werk en vragen om meer afwisseling, uitdaging en bevestiging.
Ook willen jonge medewerkers werk met maatschappelijke impact. Ze willen graag bijdragen aan een oplossing voor sociale, maatschappelijke of milieuproblemen. Daarnaast willen ze flexibiliteit in werktijden en werkzaamheden. Ook ontlenen ze een deel van hun identiteit aan hun werk, maar daar zijn jongeren niet uniek in.
Ontwikkeling van werk en persoon
“Ontwikkeling staat centraal in de wensen van de volgende generatie werkenden,” laat arbeidsmarktadviseur van UWV, Joselyn Faber, weten. “Het gaat dan om ontwikkeling op de werkvloer, op de functie-inhoud en loopbaan, maar ook om persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast leert de nieuwe generatie anders. Ze pakken sneller dingen op en willen de informatie veel compacter aangeleverd krijgen om vervolgens zelf te gaan ontdekken hoe het zit. Hierin verschillen ze onder andere ten opzichte van de huidige generatie werkenden.”
Om werkgevers te helpen hierop in te spelen heeft UWV 9 tips samengesteld die werkgevers helpen om een aantrekkelijke werkgever te worden voor de volgende generatie werknemers.
9 tips om jongere werknemers te vinden en binden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|