Dat er maar één de beste kan zijn, gaat niet op voor werkgevers. Er bestaan in vele varianten hitlijsten voor de beste werkgever, de top employer, de beste werkgever voor werkende ouders, de beste werkgever voor hoger opgeleiden enz. enz. Veel bedrijven willen graag hoog scoren op zo'n hitlijst. Zij hopen zich hiermee te onderscheiden van hun concurrenten op de arbeidsmarkt. Hoeveel werk en geld bedrijven hier ook aan besteden, de meeste kandidaten blijken er niet van onder de indruk. Het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie Werf& besteedt in zijn nummer over employer branding aandacht aan de populariteitspolls voor beste werkgevers. 18 hitlijsten Werf& heeft een overzicht samengesteld met maar liefst 18 van dit soort beste werkgever-hitlijsten. Deze rankings zijn er in allerlei soorten en maten. Soms meten ze de bekendheid en populariteit van een werkgever, soms de tevredenheid van de medewerkers of de arbeidsvoorwaarden. Voor bijna de helft van de lijsten komt een werkgever pas in aanmerking als hij betaalt voor een onderzoek dat vaak duizenden euro's kost. Veel werkgevers hebben dat er voor over. Als ze in hun wervingsuitingen maar kunnen laten zien dat ergens de beste zijn. Ongeloofwaardig Maar leveren dit soort hitlijsten wel wat op? Voor het antwoord op deze vraag heeft Werf& de mening gevraagd aan bijna 1.200 kandidaten. Het resultaat valt niet mee. Zo blijken werkzoekenden vrijwel geen gebruik te maken van de werkgeverslijstjes. Slechts 1 op de 10 werkzoekenden betrekt zo'n lijst in zijn zoektocht naar een baan. Maar het kan nog erger. Dat werkgevers hun hitnotering gebruiken in hun personeelsadvertenties en recruitmentsites, is slechts voor 12% van de beroepsbevolking geloofwaardig. Maar liefst 38% vindt het gebruik van de rankings in wervingsuitingen juist ongeloofwaardig. Waardeloos? Werf&-uitgever Martijn Hemminga: "Werkgevers investeren veel geld en tijd in de verschillende werkgeverslijstjes die er zijn, terwijl werkzoekenden er niet echt op zitten te wachten." Zijn de hitlijsten dan waardeloos? "Meedoen met deze werkgeverslijstjes is met name interessant voor het hebben van ken- en stuurgetallen", aldus Hemminga. Overigens heeft Werf& niet onderzocht of de resultaten werkgevers helpen om hun huidige werknemers binnen te houden. Hemminga: "Het zal mensen wel kunnen bevestigen in hun keuze dat ze bij een goede werkgever werken. Maar als werknemers het niet naar hun zin hebben, zullen ze niet positiever tegen de organisatie aankijken omdat deze goed scoort op zo'n beste werkgeverslijstje." Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.
Dat er maar één de beste kan zijn, gaat niet op voor werkgevers. Er bestaan in vele varianten hitlijsten voor de beste werkgever, de top employer, de beste werkgever voor werkende ouders, de beste werkgever voor hoger opgeleiden enz. enz.
Veel bedrijven willen graag hoog scoren op zo'n hitlijst. Zij hopen zich hiermee te onderscheiden van hun concurrenten op de arbeidsmarkt. Hoeveel werk en geld bedrijven hier ook aan besteden, de meeste kandidaten blijken er niet van onder de indruk.
Het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie Werf& besteedt in zijn nummer over employer branding aandacht aan de populariteitspolls voor beste werkgevers.
18 hitlijsten
Werf& heeft een overzicht samengesteld met maar liefst 18 van dit soort beste werkgever-hitlijsten. Deze rankings zijn er in allerlei soorten en maten. Soms meten ze de bekendheid en populariteit van een werkgever, soms de tevredenheid van de medewerkers of de arbeidsvoorwaarden.
Voor bijna de helft van de lijsten komt een werkgever pas in aanmerking als hij betaalt voor een onderzoek dat vaak duizenden euro's kost. Veel werkgevers hebben dat er voor over. Als ze in hun wervingsuitingen maar kunnen laten zien dat ergens de beste zijn.
Ongeloofwaardig
Maar leveren dit soort hitlijsten wel wat op? Voor het antwoord op deze vraag heeft Werf& de mening gevraagd aan bijna 1.200 kandidaten. Het resultaat valt niet mee.
Zo blijken werkzoekenden vrijwel geen gebruik te maken van de werkgeverslijstjes. Slechts 1 op de 10 werkzoekenden betrekt zo'n lijst in zijn zoektocht naar een baan.
Maar het kan nog erger. Dat werkgevers hun hitnotering gebruiken in hun personeelsadvertenties en recruitmentsites, is slechts voor 12% van de beroepsbevolking geloofwaardig. Maar liefst 38% vindt het gebruik van de rankings in wervingsuitingen juist ongeloofwaardig.
Waardeloos?
Werf&-uitgever Martijn Hemminga: "Werkgevers investeren veel geld en tijd in de verschillende werkgeverslijstjes die er zijn, terwijl werkzoekenden er niet echt op zitten te wachten."
Zijn de hitlijsten dan waardeloos? "Meedoen met deze werkgeverslijstjes is met name interessant voor het hebben van ken- en stuurgetallen", aldus Hemminga.
Overigens heeft Werf& niet onderzocht of de resultaten werkgevers helpen om hun huidige werknemers binnen te houden. Hemminga: "Het zal mensen wel kunnen bevestigen in hun keuze dat ze bij een goede werkgever werken. Maar als werknemers het niet naar hun zin hebben, zullen ze niet positiever tegen de organisatie aankijken omdat deze goed scoort op zo'n beste werkgeverslijstje."
Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.