Lage bijtelling maakt hybrideauto populair
Vraag naar wagens met elektrische hulpmotor verviervoudigd.
De verkoop van hybrideauto's (zoals de Toyota Prius) is explosief gestegen. In de eerste helft van het jaar verviervoudigde het marktaandeel van de auto's met een combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. De groei komt vooral door het gunstige leasetarief en de lage bijtelling van dergelijke auto’s. Ruim de helft van de verkochte hybrideauto's is dan ook een lease-auto.
Twee procent van alle nieuwe auto's heeft nu een hybride-aandrijving. Bestuurders met een auto van de zaak die minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoot, hoeven sinds 1 januari 2008 nog maar 14 procent in plaats van 25 procent van de catalogusprijs bij hun inkomen op te tellen. Dat trekt veel leaseklanten over de streep.
Minder diesel
Zakelijk rijden is dieselen. Maar diesel is zo goedkoop niet meer, en dus daalt het marktaandeel van dieselauto’s voor het eerst in jaren. Aan het einde van 2007 was 28,7 procent van de verkochte auto's uitgerust met een dieselmotor. Eind juni 2008 was dat 25,5 procent. Vooral in het D-segment, de middenklassers, wordt weer vaker voor benzinemotoren gekozen.