Kunt u zich voorstellen dat een Rotterdamse werkgever in het introductie- of wervingsprogramma van nieuwe (allochtone) collega’s een rondleiding door de stad, langs de Kop van Zuid, Historisch Delfshaven en de Afrikanermarkt toevoegt? Zoiets is (vooralsnog) ondenkbaar in Nederland, maar het is realiteit voor Microsoft in Amerika. Gastblogger Femke Bosman, diversiteitspecialist van onderzoek- en adviesbureau Intelligence Group, schrijft over ‘the changing face’ van Microsoft. Weinig bedrijven geven invulling aan diversiteit zoals Microsoft dat doet. In mei van dit jaar was de kick-off van de nieuwe diversity marketing strategie. Kelly Chapman, diversiteitsmanager bij Microsoft, gaat van de gebaande paden af. Volgens eigen zeggen, geen theoretisch geblaat over diversiteit, maar juist een pragmatische “hands-on” instelling. Opleidingsprogramma voor recruiters Ze is begonnen met een opleidingsprogramma om alle recruiters het belang van diversiteit in te laten zien. Eindelijk aandacht voor de business case in plaats van de sociale wenselijkheid van diversiteit. Bovendien krijgen de recruiters alle benodigde middelen om in deze vijvers te vissen. Daarnaast is er ook nog expliciete aandacht voor de kandidaten tijdens het selectieproces. Kandidaten die zich afvragen hoe het is om als Afrikaans-Amerikaan of Hispanic in Seattle te komen wonen, worden ‘gewoon’ meegenomen op een bustour door Seattle. “Zolang ze maar een goede ervaring overhouden aan het selectieproces”, is de achterliggende gedachte. Geen verkeerde gedachte, maar als we dit zouden doorvertalen naar Nederland, zou dat mogelijk betekenen dat we allochtone kandidaten mee gaan nemen naar een stukje ‘typisch Rotterdam’, zoals de Afrikanermarkt? You@Microsoft ‘On top of this all’, heeft Microsoft een nieuwe recruitmentsite gelanceerd, youatmicrosoft.com. Groepsdiscussies (intern en extern) met verschillende minderheidsgroepen hebben er toe geleid dat authenticiteit voorop moest staan in de campagne en niet het standaard corporate verhaaltje. Youatmicrosoft is het resultaat. Een diversiteit aan medewerkers komt aan het woord. Eigen verhalen van de medewerkers, geen flashy filmpjes, maar gewoon geschiedenissen van echte mensen. Verhalen waarom je bij Microsoft zou moeten komen werken, verhalen wat diversiteit betekent voor de medewerkers en verhalen hoe deze mensen er zelf terecht zijn gekomen. Zelfs de hobby’s, woonplaatsen, vorige werkgevers en kinderfoto’s van deze mensen komen voorbij. Redelijk ‘echt’ dus, al moet gezegd worden dat na het beluisteren van vijf medewerkers het beeld wel erg rooskleurig is en je je zoetjes aan af vraagt, of het ook echt geloofwaardig is en niet een klein beetje ‘over the top’….. Recruitmentsites & diversiteit Al met al kom ik wel tot de conclusie dat ik zo’n site nog niet ben tegen gekomen in Nederland. McDonalds komt in ieder geval wat betreft het gebruikte fotomateriaal dicht in de buurt. En ook TomTom lijkt Microsoft aardig te evenaren met hun film over én met eigen medewerkers. Deze werkgever doet dit echter niet bewust vanuit een diversiteitsperspectief, maar vanuit zijn identiteit en internationale imago. En dit gegeven, maakt het filmpje van TomTom misschien nog wel puurder dan die van Microsoft. Geen achterliggend motief, het ligt er niet te dik bovenop, maar laat gewoon zien wie TomTom is. Witte recruitmentsites De vraag is: waarom zijn er in Nederland nauwelijks recruitmentsites als die van TomTom of Microsoft. Veel organisaties claimen toch dat zij diversiteit hoog op de agenda hebben staan. Waarom blijft het vaak dan alleen bij wat losse statements, maar blijven de gezichten op de recruitmentsite ‘wit’? Een recruitmentsite met een diversiteitsdoelstelling is bijzonder lastig te maken, omdat je vooral dingen verkeerd kunt doen en maar weinig dingen goed. Echter het is wel degelijk realiseerbaar, zoals blijkt uit het Minderheden Onderzoek op de Arbeidsmarkt (MOA) van Intelligence Group, zolang je maar de juiste kennis, informatie en woorden gebruikt. Lees ook: Journal of Corporate Recruiting Leadership, juli/augustus 2008 Cultureel Diversiteitsbeleid, een publicatie van Intelligence Group. Femke Bosman is diversiteitspecialist/arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group.
Kunt u zich voorstellen dat een Rotterdamse werkgever in het introductie- of wervingsprogramma van nieuwe (allochtone) collega’s een rondleiding door de stad, langs de Kop van Zuid, Historisch Delfshaven en de Afrikanermarkt toevoegt? Zoiets is (vooralsnog) ondenkbaar in Nederland, maar het is realiteit voor Microsoft in Amerika.
Gastblogger Femke Bosman, diversiteitspecialist van onderzoek- en adviesbureau Intelligence Group, schrijft over ‘the changing face’ van Microsoft.
Weinig bedrijven geven invulling aan diversiteit zoals Microsoft dat doet. In mei van dit jaar was de kick-off van de nieuwe diversity marketing strategie. Kelly Chapman, diversiteitsmanager bij Microsoft, gaat van de gebaande paden af. Volgens eigen zeggen, geen theoretisch geblaat over diversiteit, maar juist een pragmatische “hands-on” instelling.
Opleidingsprogramma voor recruiters
Ze is begonnen met een opleidingsprogramma om alle recruiters het belang van diversiteit in te laten zien. Eindelijk aandacht voor de business case in plaats van de sociale wenselijkheid van diversiteit. Bovendien krijgen de recruiters alle benodigde middelen om in deze vijvers te vissen.
Daarnaast is er ook nog expliciete aandacht voor de kandidaten tijdens het selectieproces. Kandidaten die zich afvragen hoe het is om als Afrikaans-Amerikaan of Hispanic in Seattle te komen wonen, worden ‘gewoon’ meegenomen op een bustour door Seattle. “Zolang ze maar een goede ervaring overhouden aan het selectieproces”, is de achterliggende gedachte.
Geen verkeerde gedachte, maar als we dit zouden doorvertalen naar Nederland, zou dat mogelijk betekenen dat we allochtone kandidaten mee gaan nemen naar een stukje ‘typisch Rotterdam’, zoals de Afrikanermarkt?
You@Microsoft
‘On top of this all’, heeft Microsoft een nieuwe recruitmentsite gelanceerd, youatmicrosoft.com. Groepsdiscussies (intern en extern) met verschillende minderheidsgroepen hebben er toe geleid dat authenticiteit voorop moest staan in de campagne en niet het standaard corporate verhaaltje. Youatmicrosoft is het resultaat. Een diversiteit aan medewerkers komt aan het woord. Eigen verhalen van de medewerkers, geen flashy filmpjes, maar gewoon geschiedenissen van echte mensen. Verhalen waarom je bij Microsoft zou moeten komen werken, verhalen wat diversiteit betekent voor de medewerkers en verhalen hoe deze mensen er zelf terecht zijn gekomen. Zelfs de hobby’s, woonplaatsen, vorige werkgevers en kinderfoto’s van deze mensen komen voorbij.
Redelijk ‘echt’ dus, al moet gezegd worden dat na het beluisteren van vijf medewerkers het beeld wel erg rooskleurig is en je je zoetjes aan af vraagt, of het ook echt geloofwaardig is en niet een klein beetje ‘over the top’…..
Recruitmentsites & diversiteit
Al met al kom ik wel tot de conclusie dat ik zo’n site nog niet ben tegen gekomen in Nederland. McDonalds komt in ieder geval wat betreft het gebruikte fotomateriaal dicht in de buurt.
En ook TomTom lijkt Microsoft aardig te evenaren met hun film over én met eigen medewerkers. Deze werkgever doet dit echter niet bewust vanuit een diversiteitsperspectief, maar vanuit zijn identiteit en internationale imago. En dit gegeven, maakt het filmpje van TomTom misschien nog wel puurder dan die van Microsoft. Geen achterliggend motief, het ligt er niet te dik bovenop, maar laat gewoon zien wie TomTom is.
Witte recruitmentsites
De vraag is: waarom zijn er in Nederland nauwelijks recruitmentsites als die van TomTom of Microsoft. Veel organisaties claimen toch dat zij diversiteit hoog op de agenda hebben staan. Waarom blijft het vaak dan alleen bij wat losse statements, maar blijven de gezichten op de recruitmentsite ‘wit’?
Een recruitmentsite met een diversiteitsdoelstelling is bijzonder lastig te maken, omdat je vooral dingen verkeerd kunt doen en maar weinig dingen goed. Echter het is wel degelijk realiseerbaar, zoals blijkt uit het Minderheden Onderzoek op de Arbeidsmarkt (MOA) van Intelligence Group, zolang je maar de juiste kennis, informatie en woorden gebruikt.
Lees ook:
Journal of Corporate Recruiting Leadership, juli/augustus 2008
Cultureel Diversiteitsbeleid, een publicatie van Intelligence Group.
Femke Bosman is diversiteitspecialist/arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group.