LinkedIn maakt bedrijfsprofiel met CV's werknemers

LinkedIn, het snelgroeiende online netwerk van professionals, heeft sinds kort bedrijfsprofielen. Hiermee kunnen kandidaten veel, heel veel informatie achterhalen bijvoorbeeld via (oud)werknemers van een bedrijf waarin ze zijn geïnteresseerd. En recruiters kunnen straks via hun LinkedIn-bedrijfsprofiel vacatures en bedrijfsinformatie makkelijk onder de aandacht brengen van potentiële werknemers. Functionaliteiten voor professionals Vergeleken met de populaire vriendensite Hyves is LinkedIn een hele saaie netwerksite. Gebruikers kunnen hun profielpagina's niet opfleuren met foto's, video's en muziekjes. Bij elkaars profiel berichten ('krabbels') achterlaten, is ook al niet mogelijk. Juist de beperking tot functionaliteiten die het professionals mogelijk maakt elkaar te vinden, heeft waarschijnlijk voor een snelle groei van het LinkedIn-netwerk gezorgd. Over concurrent Xing hoor je bijna niemand meer. Groepen Op het eerste gezicht is LinkedIn een grote online bak met CV's. Om professionals vaker te laten terugkeren, heeft het netwerk de afgelopen periode allerlei functionaliteiten toegevoegd. Zo zijn er groepen ('Groups'), die het de leden mogelijk maken om makkelijk contact te onderhouden. Steeds meer bedrijven gebruiken deze groepen om oud-werknemers niet uit het zicht te verliezen. Daarnaast is er een vragenrubriek ('Answers') waarmee LinkedIn'ers een beroep kunnen doen op de expertise van andere professionals. Sinds kort kunnen LinkedIn-gebruikers via hun profiel ook laten weten wat ze doen ('status update'). Omdat hun netwerk van deze updates op de hoogte wordt gehouden, kan dat aanleiding zijn om contact met elkaar te zoeken. Deze nieuwe mogelijkheid wordt overigens ook wel gebruikt om vacatures bekend te maken. Al is dat waarschijnlijk niet de bedoeling, omdat LinkedIn betaalde vacatureplaatsingen biedt. Nieuw: bedrijfsprofielen Vorige week is LinkedIn voorzichtig (beta) gestart met het aanbieden van bedrijfsprofielen. Deze worden samengesteld op basis van de informatie die (oud)werknemers van deze bedrijven in hun LinkedIn-profiel hebben achtergelaten, eventueel aangevuld met externe bronnen als Capital IQ en BusinessWeek. Laten we eens kijken bij het bedrijfsprofiel van Philips. LinkedIn-gebruikers kunnen hiermee makkelijk achterhalen wie er in hun netwerk ooit bij Philips heeft gewerkt, wie onlangs in een nieuwe baan bij de multi-national aan de slag is gegaan, wie binnen het bedrijf van baan is veranderd. En natuurlijk ook welke vacatures het bedrijf binnen LinkedIn heeft geplaatst. Ook geeft LinkedIn een overzicht van de profielen van Philips-werknemers die het meest worden bezocht. Bijvoorbeeld omdat ze in het nieuws zijn of omdat ze een weblog bijhouden. Verder laat het bedrijfsprofiel zien met welke bedrijven (oud)Philips-werknemers het meeste contact hebben; omdat ze er eerder hebben gewerkt of omdat ze na hun Philips-loopbaan een overstap hebben gemaakt. Daarnaast geeft het bedrijfsprofiel statistische informatie over de meest voorkomende functies, vooropleiding, leeftijd en man/vrouw-verdeling. Overigens zijn bedrijfsprofielen bij LinkedIn niet voorbehouden aan grote bedrijven. Als meerdere (oud) werknemers een LinkedIn-profiel hebben aangemaakt, heb je al een redelijke kans dat er ook een bedrijfsprofiel is. Tip: bekijk je bedrijfsprofiel Heeft LinkedIn al een profiel van jouw organisatie gemaakt? Hoewel de mogelijkheid nog een beetje verstopt zit, is dit wel na te gaan. Via 'advanced search' voor 'people' kom je in een uitgebreid zoekscherm terecht. Als je de bedrijfsnaam in het vakje 'company' typt, krijg je een lijst van mensen die het bedrijf in hun profiel hebben genoemd. Je klikt op één van deze namen. Als er in het CV achter de bedrijfsnaam een symbooltje staat (zie de illustratie), dan is er een bedrijfsprofiel. Je komt hier door op de bedrijfsnaam te klikken. Recruitmentvideo bij bedrijfsprofiel LinkedIn heeft inmiddels plannen bekend gemaakt om bedrijven de mogelijkheid te geven hun profiel uit te breiden met informatie over producten/diensten en foto's. En recruiters kunnen straks het bedrijfsprofiel ook aanvullen met vacatures, recruitmentvideo's en andere relevante informatie. Voor de onderdelen van het LinkedIn-bedrijfsprofiel klik je door onderstaande presentatie. | View | Upload your own Lees ook: Professionals vinden via LinkedIn.

LinkedIn meer dan een bak met adressenLinkedIn, het snelgroeiende online netwerk van professionals, heeft sinds kort bedrijfsprofielen.

Hiermee kunnen kandidaten veel, heel veel informatie achterhalen bijvoorbeeld via (oud)werknemers van een bedrijf waarin ze zijn geïnteresseerd.
En recruiters kunnen straks via hun LinkedIn-bedrijfsprofiel vacatures en bedrijfsinformatie makkelijk onder de aandacht brengen van potentiële werknemers.

Functionaliteiten voor professionals
Vergeleken met de populaire vriendensite Hyves is LinkedIn een hele saaie netwerksite. Gebruikers kunnen hun profielpagina's niet opfleuren met foto's, video's en muziekjes. Bij elkaars profiel berichten ('krabbels') achterlaten, is ook al niet mogelijk.
Juist de beperking tot functionaliteiten die het professionals mogelijk maakt elkaar te vinden, heeft waarschijnlijk voor een snelle groei van het LinkedIn-netwerk gezorgd. Over concurrent Xing hoor je bijna niemand meer.

Groepen
Op het eerste gezicht is LinkedIn een grote online bak met CV's. Om professionals vaker te laten terugkeren, heeft het netwerk de afgelopen periode allerlei functionaliteiten toegevoegd. Zo zijn er groepen ('Groups'), die het de leden mogelijk maken om makkelijk contact te onderhouden. Steeds meer bedrijven gebruiken deze groepen om oud-werknemers niet uit het zicht te verliezen.

Daarnaast is er een vragenrubriek ('Answers') waarmee LinkedIn'ers een beroep kunnen doen op de expertise van andere professionals.

Sinds kort kunnen LinkedIn-gebruikers via hun profiel ook laten weten wat ze doen ('status update'). Omdat hun netwerk van deze updates op de hoogte wordt gehouden, kan dat aanleiding zijn om contact met elkaar te zoeken.
Deze nieuwe mogelijkheid wordt overigens ook wel gebruikt om vacatures bekend te maken. Al is dat waarschijnlijk niet de bedoeling, omdat LinkedIn betaalde vacatureplaatsingen biedt.

Nieuw: bedrijfsprofielen
Vorige week is LinkedIn voorzichtig (beta) gestart met het aanbieden van bedrijfsprofielen. Deze worden samengesteld op basis van de informatie die (oud)werknemers van deze bedrijven in hun LinkedIn-profiel hebben achtergelaten, eventueel aangevuld met externe bronnen als Capital IQ en BusinessWeek.

Laten we eens kijken bij het bedrijfsprofiel van Philips. LinkedIn-gebruikers kunnen hiermee makkelijk achterhalen wie er in hun netwerk ooit bij Philips heeft gewerkt, wie onlangs in een nieuwe baan bij de multi-national aan de slag is gegaan, wie binnen het bedrijf van baan is veranderd. En natuurlijk ook welke vacatures het bedrijf binnen LinkedIn heeft geplaatst.
Ook geeft LinkedIn een overzicht van de profielen van Philips-werknemers die het meest worden bezocht. Bijvoorbeeld omdat ze in het nieuws zijn of omdat ze een weblog bijhouden.
Verder laat het bedrijfsprofiel zien met welke bedrijven (oud)Philips-werknemers het meeste contact hebben; omdat ze er eerder hebben gewerkt of omdat ze na hun Philips-loopbaan een overstap hebben gemaakt.
Daarnaast geeft het bedrijfsprofiel statistische informatie over de meest voorkomende functies, vooropleiding, leeftijd en man/vrouw-verdeling.

Overigens zijn bedrijfsprofielen bij LinkedIn niet voorbehouden aan grote bedrijven. Als meerdere (oud) werknemers een LinkedIn-profiel hebben aangemaakt, heb je al een redelijke kans dat er ook een bedrijfsprofiel is.

Tip: bekijk je bedrijfsprofiel

Heeft LinkedIn al een profiel van jouw organisatie gemaakt? Hoewel de mogelijkheid nog een beetje verstopt zit, is dit wel na te gaan. Via 'advanced search' voor 'people' kom je in een uitgebreid zoekscherm terecht. Als je de bedrijfsnaam in het vakje 'company' typt, krijg je een lijst van mensen die het bedrijf in hun profiel hebben genoemd. Je klikt op één van deze namen. Als er in het CV achter de bedrijfsnaam een symbooltje staat (zie de illustratie), dan is er een bedrijfsprofiel. Je komt hier door op de bedrijfsnaam te klikken.

Recruitmentvideo bij bedrijfsprofiel
LinkedIn heeft inmiddels plannen bekend gemaakt om bedrijven de mogelijkheid te geven hun profiel uit te breiden met informatie over producten/diensten en foto's. En recruiters kunnen straks het bedrijfsprofiel ook aanvullen met vacatures, recruitmentvideo's en andere relevante informatie.

Voor de onderdelen van het LinkedIn-bedrijfsprofiel klik je door onderstaande presentatie.

Lees ook:
Professionals vinden via LinkedIn.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?