Maakt internet sollicitanten lui?

Sollicitanten doen steeds minder moeite om een baan te vinden. De oorzaak? Door het grote onoverzichtelijke aanbod van online vacatures zien kandidaten simpelweg door de bomen het bos niet meer. Dat is tenminste de mening van Geert-Jan Waasdorp van adviesbureau Intelligence Group. Waar moet een kandidaat zijn voor een vacature? Online zijn steeds meer plekken gekomen waar banen worden aangeboden: traditionele vacaturesites, werving- en selectiebureaus die vacatures voor opdrachtgevers online zetten, wervingssites van werkgevers zelf, verzamelsites met vacatures en natuurlijk de netwerksites (zoals LinkedIn, Hyves, Facebook en Twitter) waar vacatures worden aangeboden. Meer dan 10.000 sites “Nederland kent bijna 900 actieve vacaturesites en meer dan 10.000 sites waar twee of meer werkgevers hun vacatures aanbieden”, telde Intelligence Group in april. “Waar het vertrouwen in internet erg groot is, maakt datzelfde internet ook dat baanzoekers steeds moeilijker een passende vacature weten te vinden tussen het enorme aanbod. Dit werkt afwachten in de hand en maakt werving voor werkgevers complexer en tijdsintensiever", aldus Geert-Jan Waasdorp in een persbericht in april. Internet te moeilijk In het recente artikel 'Zicht op een krappe arbeidsmarkt' voor YER.nl borduurt Waasdorp voort op dit thema. "Kandidaten gebruiken steeds minder oriëntatiebronnen om een baan te zoeken. Enerzijds zien zij door het grote aanbod aan vacaturesites en vacatures het bos niet meer en anderzijds is het zoeken van een baan op internet gewoonweg te moeilijk. Tegenwoordig vind je eerder de best geoptimaliseerde baan in plaats van de juiste baan. Het aantal vacaturesites en unieke webpagina's met vacatures neemt echter alleen nog maar toe, met als gevolg een toenemend gebrek aan transparantie." Google Of kandidaten zelf het probleem ervaren dat Waasdorp signaleert, is de vraag. De internetgeneratie heeft doorgaans maar één site nodig om alles te vinden: Google. Waarom talloze sites afstruinen als Google de banen voor je vindt? En via Google Alert komen de vacatures zelfs automatisch in de mailbox van de kandidaat. Voor werkgevers betekent dit wel een forse verandering. Het gaat steeds minder om de hoogte van het advertentiebudget, maar vooral om de vindbaarheid van de vacature. Weten zij wel op welke vacature-woorden hun droomkandidaten zoeken? Minder tijd voor sollicitatie Dat kandidaten minder bronnen gebruiken om zich te oriënteren, wil nog niet zeggen dat zij zich minder inspannen om een geschikte baan te vinden. Maar toch lijkt er wel wat aan de hand met de solliciterende internet-generatie. Kandidaten besteden minder tijd en moeite aan een sollicitatie. Dat bleek uit een onderzoek van de Vlaamse vacaturesite Jobsvandaag.be. Ook Nederlandse recruiters ervaren dat kandidaten zich minder inspannen als ze solliciteren. Dat bleek uit enkele reacties die Personeelslog kreeg naar aanleiding van een discussie via het nieuwe netwerk Google+. "Wij meten over alle leeftijden een afnemende investering in de sollicitatiepoging", reageerde Leon Willemsens van Netwerven in de Google+-discussie. "Dat is een kwestie van internetgeneraties. Formuliertjes worden met steeds minder gejuich ontvangen." Solliciteren via mobieltje Kandidaten zijn minder bereid om bij elke sollicitatie opnieuw al hun CV-gegevens in te vullen. Als ze erg gemotiveerd zijn en achter de computer zitten, willen ze misschien nog wel hun CV knippen en in een internet-formulier plakken. Maar of ze dat ook willen doen als ze een vacature zien via hun iPad of erger nog via hun mobiele telefoon? LinkedIn speelt volop in op deze ontwikkeling. De netwerksite voor professionals heeft een app ontwikkeld waarmee werkgevers een knop aan hun vacature kunnen toevoegen waarmee kandidaten direct kunnen solliciteren met hun LinkedIn-CV. "Ik dicht de solliciteerknop van LinkedIn een mooie toekomst toe", zegt Willemsens. "En het zou me niks verbazen als Google+ en Facebook soortgelijke initiatieven gaan vertonen." Natuurlijk kun je sollicitanten van de internet-generatie luier of minder gemotiveerd noemen. Belangrijker is dat werkgevers zich realiseren dat kandidaten weten hoe makkelijk solliciteren kan zijn en dat deze een extra drempel over moeten als het sollicitatieproces te veel tijd kost.

Zonder moeite solliciteren met LinkedIn-CVSollicitanten doen steeds minder moeite om een baan te vinden.

De oorzaak? Door het grote onoverzichtelijke aanbod van online vacatures zien kandidaten simpelweg door de bomen het bos niet meer. Dat is tenminste de mening van Geert-Jan Waasdorp van adviesbureau Intelligence Group.

Waar moet een kandidaat zijn voor een vacature? Online zijn steeds meer plekken gekomen waar banen worden aangeboden: traditionele vacaturesites, werving- en selectiebureaus die vacatures voor opdrachtgevers online zetten, wervingssites van werkgevers zelf, verzamelsites met vacatures en natuurlijk de netwerksites (zoals LinkedIn, Hyves, Facebook en Twitter) waar vacatures worden aangeboden.

Meer dan 10.000 sites
“Nederland kent bijna 900 actieve vacaturesites en meer dan 10.000 sites waar twee of meer werkgevers hun vacatures aanbieden”, telde Intelligence Group in april.
“Waar het vertrouwen in internet erg groot is, maakt datzelfde internet ook dat baanzoekers steeds moeilijker een passende vacature weten te vinden tussen het enorme aanbod. Dit werkt afwachten in de hand en maakt werving voor werkgevers complexer en tijdsintensiever", aldus Geert-Jan Waasdorp in een persbericht in april.

Internet te moeilijk
In het recente artikel 'Zicht op een krappe arbeidsmarkt' voor YER.nl borduurt Waasdorp voort op dit thema.
"Kandidaten gebruiken steeds minder oriëntatiebronnen om een baan te zoeken. Enerzijds zien zij door het grote aanbod aan vacaturesites en vacatures het bos niet meer en anderzijds is het zoeken van een baan op internet gewoonweg te moeilijk. Tegenwoordig vind je eerder de best geoptimaliseerde baan in plaats van de juiste baan. Het aantal vacaturesites en unieke webpagina's met vacatures neemt echter alleen nog maar toe, met als gevolg een toenemend gebrek aan transparantie."

Google
Of kandidaten zelf het probleem ervaren dat Waasdorp signaleert, is de vraag. De internetgeneratie heeft doorgaans maar één site nodig om alles te vinden: Google. Waarom talloze sites afstruinen als Google de banen voor je vindt? En via Google Alert komen de vacatures zelfs automatisch in de mailbox van de kandidaat.

Voor werkgevers betekent dit wel een forse verandering. Het gaat steeds minder om de hoogte van het advertentiebudget, maar vooral om de vindbaarheid van de vacature. Weten zij wel op welke vacature-woorden hun droomkandidaten zoeken?

Minder tijd voor sollicitatie
Dat kandidaten minder bronnen gebruiken om zich te oriënteren, wil nog niet zeggen dat zij zich minder inspannen om een geschikte baan te vinden. Maar toch lijkt er wel wat aan de hand met de solliciterende internet-generatie.
Kandidaten besteden minder tijd en moeite aan een sollicitatie. Dat bleek uit een onderzoek van de Vlaamse vacaturesite Jobsvandaag.be.

Ook Nederlandse recruiters ervaren dat kandidaten zich minder inspannen als ze solliciteren. Dat bleek uit enkele reacties die Personeelslog kreeg naar aanleiding van een discussie via het nieuwe netwerk Google+.
"Wij meten over alle leeftijden een afnemende investering in de sollicitatiepoging", reageerde Leon Willemsens van Netwerven in de Google+-discussie. "Dat is een kwestie van internetgeneraties. Formuliertjes worden met steeds minder gejuich ontvangen."

Solliciteren via mobieltje
Kandidaten zijn minder bereid om bij elke sollicitatie opnieuw al hun CV-gegevens in te vullen. Als ze erg gemotiveerd zijn en achter de computer zitten, willen ze misschien nog wel hun CV knippen en in een internet-formulier plakken. Maar of ze dat ook willen doen als ze een vacature zien via hun iPad of erger nog via hun mobiele telefoon?

LinkedIn speelt volop in op deze ontwikkeling. De netwerksite voor professionals heeft een app ontwikkeld waarmee werkgevers een knop aan hun vacature kunnen toevoegen waarmee kandidaten direct kunnen solliciteren met hun LinkedIn-CV.
"Ik dicht de solliciteerknop van LinkedIn een mooie toekomst toe", zegt Willemsens. "En het zou me niks verbazen als Google+ en Facebook soortgelijke initiatieven gaan vertonen."

Natuurlijk kun je sollicitanten van de internet-generatie luier of minder gemotiveerd noemen. Belangrijker is dat werkgevers zich realiseren dat kandidaten weten hoe makkelijk solliciteren kan zijn en dat deze een extra drempel over moeten als het sollicitatieproces te veel tijd kost.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?