Nederland leert hosselen, is de belangrijkste HR-trend die Personeelslog voor 2010 verwacht. Traditiegetrouw doen in december ook andere HR-bloggers voorspellingen voor het komende jaar. Over één trend zijn ze het eens: online netwerken worden nog belangrijker voor recruitment. Recruitmentblogger Bas van de Haterd (van RecTec) noemt als belangrijkste trends het nieuwe werken dat een grote vlucht neemt evenals het gebruik van online netwerken (“social media”) in recruitment. Social media Van de Haterd verwacht dat veel organisaties experimenteren met social media en “daar veel geld aan kapotslaan en weinig effect sorteren”. “De reden hiervoor is het feit dat men social media als een laagje verf over een organisatie heen gaat doen in plaats van daadwerkelijk het bedrijfsmodel aanpassen.” Ook denkt hij dat veel werkgevers in 2010 met een nieuwe recruitmentsite komen en dat er weer flink geëxperimenteerd zal worden met nieuwe technieken. Geen fundamentele vernieuwingen Marc Drees (Recruitment Matters), een andere recruitmentblogger, heeft vier artikelen nodig, om al zijn voorspellingen kwijt te kunnen. Hij voorspelt “weinig goeds” voor de recruitmentmarkt in Nederland. “Grote partijen in de arbeidsmarkt zullen met incrementele verbeteringen komen, maar fundamentele vernieuwingen hoeven we niet te verwachten. Met uitzondering van sociale media en mobiel internet. Deze twee segmenten zullen in 2010 een scala aan vernieuwingen laten zien. En gezamenlijk zullen ze een enorme impact hebben op de online recruitmentmarkt. Vooral omdat de rest hijgend en vloekend achterblijft.” Verder denkt Drees dat sociale media, eigen recruitmentsites van werkgevers en referral programma’s steeds belangrijker worden. Dat gaat volgens hem ten koste van vacaturesites. Dit geldt niet alleen voor de grote, algemene vacaturessites, maar ook voor niche sites en voor sites die met behulp van zoekmachines een breed aanbod aan vacatures aanbieden (vertical search engines). Kandidaten benaderen via hun kennissen Bas Westland (emploIT) verwacht dat recruiters steeds minder succes zullen hebben met het rechtstreeks benaderen van kandidaten. “Mensen vertrouwen steeds meer op peer reviews. Dat gaat in de recruitmentmarkt een dominante rol innemen. Als recruiter word je per definitie gewantrouwd door sollicitanten, omdat je de reputatie hebt snel geld aan ze te willen verdienen (bureau) dan wel dat je een marketingpraatje verkoopt (corporate). Alleen door te communiceren via een trusted peer, gaat je kandidaat echt vertrouwen in je boodschap. Recruiters moeten dus leren geduld te hebben.” Een andere voorspelling van Westland is dat ZZP-ers steeds belangrijker worden. Doordat ze hun backoffice beter weten te organiseren, gaan ze het winnen van dure detacheerders en uitzenders. En wie van trends geen genoeg kan krijgen, kan natuurlijk terecht bij trendwatcher Adjiedj Bakas die samen met Martijn van der Woude (directeur van PiCompany) acht “megatrends” heeft beschreven in het boek ‘De Toekomst van Werk’, 280 pagina’s dik met veel plaatjes en “luxueus vormgegeven met een kussentjesomslag”. Lees ook: De HR-trends voor 2010: Nederland leert hosselen. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.
Nederland leert hosselen, is de belangrijkste HR-trend die Personeelslog voor 2010 verwacht.
Traditiegetrouw doen in december ook andere HR-bloggers voorspellingen voor het komende jaar. Over één trend zijn ze het eens: online netwerken worden nog belangrijker voor recruitment.
Recruitmentblogger Bas van de Haterd (van RecTec) noemt als belangrijkste trends het nieuwe werken dat een grote vlucht neemt evenals het gebruik van online netwerken (“social media”) in recruitment.
Social media
Van de Haterd verwacht dat veel organisaties experimenteren met social media en “daar veel geld aan kapotslaan en weinig effect sorteren”. “De reden hiervoor is het feit dat men social media als een laagje verf over een organisatie heen gaat doen in plaats van daadwerkelijk het bedrijfsmodel aanpassen.”
Ook denkt hij dat veel werkgevers in 2010 met een nieuwe recruitmentsite komen en dat er weer flink geëxperimenteerd zal worden met nieuwe technieken.
Geen fundamentele vernieuwingen
Marc Drees (Recruitment Matters), een andere recruitmentblogger, heeft vier artikelen nodig, om al zijn voorspellingen kwijt te kunnen. Hij voorspelt “weinig goeds” voor de recruitmentmarkt in Nederland.
“Grote partijen in de arbeidsmarkt zullen met incrementele verbeteringen komen, maar fundamentele vernieuwingen hoeven we niet te verwachten. Met uitzondering van sociale media en mobiel internet. Deze twee segmenten zullen in 2010 een scala aan vernieuwingen laten zien. En gezamenlijk zullen ze een enorme impact hebben op de online recruitmentmarkt. Vooral omdat de rest hijgend en vloekend achterblijft.”
Verder denkt Drees dat sociale media, eigen recruitmentsites van werkgevers en referral programma’s steeds belangrijker worden. Dat gaat volgens hem ten koste van vacaturesites. Dit geldt niet alleen voor de grote, algemene vacaturessites, maar ook voor niche sites en voor sites die met behulp van zoekmachines een breed aanbod aan vacatures aanbieden (vertical search engines).
Kandidaten benaderen via hun kennissen
Bas Westland (emploIT) verwacht dat recruiters steeds minder succes zullen hebben met het rechtstreeks benaderen van kandidaten.
“Mensen vertrouwen steeds meer op peer reviews. Dat gaat in de recruitmentmarkt een dominante rol innemen. Als recruiter word je per definitie gewantrouwd door sollicitanten, omdat je de reputatie hebt snel geld aan ze te willen verdienen (bureau) dan wel dat je een marketingpraatje verkoopt (corporate). Alleen door te communiceren via een trusted peer, gaat je kandidaat echt vertrouwen in je boodschap. Recruiters moeten dus leren geduld te hebben.”
Een andere voorspelling van Westland is dat ZZP-ers steeds belangrijker worden. Doordat ze hun backoffice beter weten te organiseren, gaan ze het winnen van dure detacheerders en uitzenders.
En wie van trends geen genoeg kan krijgen, kan natuurlijk terecht bij trendwatcher Adjiedj Bakas die samen met Martijn van der Woude (directeur van PiCompany) acht “megatrends” heeft beschreven in het boek ‘De Toekomst van Werk’, 280 pagina’s dik met veel plaatjes en “luxueus vormgegeven met een kussentjesomslag”.
Lees ook:
De HR-trends voor 2010: Nederland leert hosselen.
Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.