Méér HR-voorspellingen voor 2011

Bedrijven willen met talentvolle werkers een langdurige relatie aangaan, ook als ze nog géén baan of klus in de aanbieding hebben. Dat is volgens Personeelslog de belangrijkste HR-trend voor 2011. Traditiegetrouw geven ook andere HR-bloggers hun voorspellingen af voor het komende jaar. De trends waarover zij het eens zijn: online netwerken worden steeds belangrijker, en het aantal zelfstandigen blijft groeien. Bas van de Haterd (Rectec) is niet zo zeker van zijn voorspellingen voor 2011. Want onduidelijk is of het voorzichtige economische herstel blijft of er weer een recessie komt; de gevreesde double dip. Hausse aan campagnes In het merendeel van zijn voorspellingen gaat Van de Haterd overigens wel uit dat bedrijven weer willen investeren en innoveren. Zo verwacht hij een hausse aan wervingscampagnes en experimenten met nieuwe technologieën. Ook denkt hij dat meer bedrijven games zullen gebruiken voor recruitment en dat er nieuwe applicaties voor Facebook en LinkedIn komen die kandidaten matchen met vacatures. Dramatische positie op de arbeidsmarkt Als gevolg van de aantrekkende arbeidsmarkt aan de ene kant en bezuinigingen bij de overheid, zorg en het onderwijs aan de andere kant voorziet Van de Haterd voor deze sectoren "een dramatische positie" op de arbeidsmarkt. "Het komende jaar zullen we overspoeld worden met berichten dat zorginstellingen geen mensen kunnen vinden, dat de overheid grote problemen op de arbeidsmarkt heeft en wat nog meer van die strekking." Impact vergrijzing overtrokken Marc Drees (RecruitmentMatters) schrijft in zijn vooruitblik op 2011 dat "de impact van vergrijzing zwaar wordt overtrokken". "Maatregelen om de arbeidsparticipatie en de productiviteit te verhogen zouden afdoende moeten zijn om de krimp in de beroepsbevolking in de komende 10 jaar op te vangen. Hoewel de krimp in daarop volgende decennia toeneemt is deze periode te ver weg om daar nu al personeelsbeleid op te formuleren. Tenzij je niets beters te doen hebt." Verder voorspelt Drees dat de invloed van outsourcing en automatisering op de arbeidsmarkt in 2011 wordt onderschat. Werken vanuit kandidaat Vanuit het oogpunt van de kandidaten heeft Drees nog drie wensen voor 2011: Elke potentiële medewerker wordt als een klant behandeld: "Iedere sollicitant of medewerker is een (potentiële) klant van de produkten of diensten van het bedrijf. En wie wil er nou een klant een slechte ervaring bieden?" Er komt een einde aan de traditionele arbeidsmarktcommunicatie "met prachtige fotografie en zo mogelijk fraaiere teksten": "Echte arbeidscommunicatie is niet gemaakt door 'communicatie'specialisten die zoveel make-up en Photoshop gebruiken dat de mens onder het eindresultaat niet meer herkenbaar is" De intermediairen op de arbeidsmarkt maken een draai van 180 graden door te gaan werken vanuit de kandidaat in plaats van uit de vacature. Recruiter als community manager Bas Westland (emploIT) voorziet grote veranderingen in het recruitmentvak. "De recruiter wordt de community manager van (een niche op) de arbeidsmarkt die de informatie weet te filteren, verwerken en interpreteren. Het eigenlijke recruiten zal gedaan worden door vakcollega’s via social media die daar ook gewoon door hun werkgever voor betaald gaan worden." HR leert focussen? En Arjan Hamberg (Lumax Producties) ziet in zijn omgeving veel drukke HR-vakgenoten die "het gevoel hebben dat ze niet de dingen doen die ze moeten of willen doen". "De HR business partner-rol lijkt daarbij soms een excuus om te focussen op leuke dingen en het operationele gedoe te laten zitten. Anderen ervaren wel degelijk de noodzaak om partner van hun business te zijn, maar komen er moeilijk toe of weten niet hoe ze het aan moeten pakken." Hamberg verwacht dat in 2011 dat het vak zich zal bezinnen op zijn rol en focus. "Wat kan P&O betekenen in deze veranderende wereld en hoe kan ik daar zelf invloed op uitoefenen? Zonder de andere trends te bagatelliseren, geloof ik deze laatste trend voor ons als HR-professionals de belangrijkste gaat worden. Mensen gaan in het werk de komende jaren het verschil maken en dat is nou precies ons vak." Lees ook: De HR-trends voor 2011: Niet altijd eigen personeel eerst. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Bedrijven willen met talentvolle werkers een langdurige relatie aangaan, ook als ze nog géén baan of klus in de aanbieding hebben. Dat is volgens Personeelslog de belangrijkste HR-trend voor 2011.
Traditiegetrouw geven ook andere HR-bloggers hun voorspellingen af voor het komende jaar. De trends waarover zij het eens zijn: online netwerken worden steeds belangrijker, en het aantal zelfstandigen blijft groeien.

Bas van de Haterd (Rectec) is niet zo zeker van zijn voorspellingen voor 2011. Want onduidelijk is of het voorzichtige economische herstel blijft of er weer een recessie komt; de gevreesde double dip.

Hausse aan campagnes
In het merendeel van zijn voorspellingen gaat Van de Haterd overigens wel uit dat bedrijven weer willen investeren en innoveren.
Zo verwacht hij een hausse aan wervingscampagnes en experimenten met nieuwe technologieën. Ook denkt hij dat meer bedrijven games zullen gebruiken voor recruitment en dat er nieuwe applicaties voor Facebook en LinkedIn komen die kandidaten matchen met vacatures.

Dramatische positie op de arbeidsmarkt
Als gevolg van de aantrekkende arbeidsmarkt aan de ene kant en bezuinigingen bij de overheid, zorg en het onderwijs aan de andere kant voorziet Van de Haterd voor deze sectoren "een dramatische positie" op de arbeidsmarkt.
"Het komende jaar zullen we overspoeld worden met berichten dat zorginstellingen geen mensen kunnen vinden, dat de overheid grote problemen op de arbeidsmarkt heeft en wat nog meer van die strekking."

Impact vergrijzing overtrokken
Marc Drees (RecruitmentMatters) schrijft in zijn vooruitblik op 2011 dat "de impact van vergrijzing zwaar wordt overtrokken".
"Maatregelen om de arbeidsparticipatie en de productiviteit te verhogen zouden afdoende moeten zijn om de krimp in de beroepsbevolking in de komende 10 jaar op te vangen. Hoewel de krimp in daarop volgende decennia toeneemt is deze periode te ver weg om daar nu al personeelsbeleid op te formuleren. Tenzij je niets beters te doen hebt."
Verder voorspelt Drees dat de invloed van outsourcing en automatisering op de arbeidsmarkt in 2011 wordt onderschat.

Werken vanuit kandidaat
Vanuit het oogpunt van de kandidaten heeft Drees nog drie wensen voor 2011:

  • Elke potentiële medewerker wordt als een klant behandeld: "Iedere sollicitant of medewerker is een (potentiële) klant van de produkten of diensten van het bedrijf. En wie wil er nou een klant een slechte ervaring bieden?"

  • Er komt een einde aan de traditionele arbeidsmarktcommunicatie "met prachtige fotografie en zo mogelijk fraaiere teksten": "Echte arbeidscommunicatie is niet gemaakt door 'communicatie'specialisten die zoveel make-up en Photoshop gebruiken dat de mens onder het eindresultaat niet meer herkenbaar is"

  • De intermediairen op de arbeidsmarkt maken een draai van 180 graden door te gaan werken vanuit de kandidaat in plaats van uit de vacature.
  • Recruiter als community manager
    Bas Westland (emploIT) voorziet grote veranderingen in het recruitmentvak.
    "De recruiter wordt de community manager van (een niche op) de arbeidsmarkt die de informatie weet te filteren, verwerken en interpreteren. Het eigenlijke recruiten zal gedaan worden door vakcollega’s via social media die daar ook gewoon door hun werkgever voor betaald gaan worden."

    HR leert focussen?
    En Arjan Hamberg (Lumax Producties) ziet in zijn omgeving veel drukke HR-vakgenoten die "het gevoel hebben dat ze niet de dingen doen die ze moeten of willen doen".
    "De HR business partner-rol lijkt daarbij soms een excuus om te focussen op leuke dingen en het operationele gedoe te laten zitten. Anderen ervaren wel degelijk de noodzaak om partner van hun business te zijn, maar komen er moeilijk toe of weten niet hoe ze het aan moeten pakken."

    Hamberg verwacht dat in 2011 dat het vak zich zal bezinnen op zijn rol en focus. "Wat kan P&O betekenen in deze veranderende wereld en hoe kan ik daar zelf invloed op uitoefenen? Zonder de andere trends te bagatelliseren, geloof ik deze laatste trend voor ons als HR-professionals de belangrijkste gaat worden. Mensen gaan in het werk de komende jaren het verschil maken en dat is nou precies ons vak."

    Lees ook:
    De HR-trends voor 2011: Niet altijd eigen personeel eerst.

    Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

    Doorsturen:

    Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

    Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?