Nederland’s grootste en bekendste bedrijven plaatsen vaker foto's van mensen met een migratie-achtergrond op hun carrièresite. Zo proberen ze meer goede kandidaten uit die doelgroep te verleiden om te solliciteren.
Dit blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat al sinds 2015 het aantal foto's van medewerkers met een migratie-achtergrond meet op vacaturesites van de 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland.
1 op de vijf nog volledig blank
Het aantal organisaties met enkel blanke mensen op de foto neemt sterk af, terwijl het aantal organisaties met meer dan 2 verschillende medewerkers met een migratie-achtergrond toeneemt.
Zo had in 2015 nog 35 procent van de sites enkel blanke medewerkers op de foto. Dit jaar is dat al gedaald naar 22 procent. Het aantal organisaties met drie of meer medewerkers met een migratie-achtergrond op de foto is in die tijd gestegen van 40 naar 51 procent.
Divers personeelsbestand bouwen
“Theoretisch gezien is het natuurlijk mogelijk dat organisaties enkel blanke mensen in dienst hebben en een waarheidsgetrouw beeld naar hun sollicitanten willen scheppen”, aldus Bas van de Haterd, oprichter van Digitaal-Werven. “Maar gezien de omvang van de onderzochte organisaties is die kans zeer minimaal.”
“Veel werkgevers willen graag een divers personeelsbestand, maar geven aan dat er nauwelijks talenten met een allochtone achtergrond solliciteren. Dat is logisch als je jezelf presenteert als een blanke werkgever, door enkel blanke medewerkers af te beelden op je belangrijkste uithangbord; je eigen wervingssite. Het is erg positief dat organisaties zich bewuster worden van de uitstraling die beeldmateriaal op hun site heeft.”
Discriminatie bij sollicitaties
Uiteraard zeggen die foto’s nog niets over eventuele discriminatie in een sollicitatieproces, zegt Van de Haterd. “Ook dit jaar blijkt uit onderzoek weer dat Mohammed bij sollicitaties minder kansen krijgt dan Jan, ongeacht hun beider kwaliteiten.”
De meerderheid van discriminatie in sollicitatieprocedures is onbewust, stelt Van de Haterd. “Maar dat veel organisaties nu bewust bezig zijn met hun uitstraling op dit gebied, is denk ik wel een eerste kleine stap in de goede richting.”