Voorzichtig duiken in Nederland de eerste apps op waarmee werknemers hun personeelszaken kunnen afhandelen via hun mobieltje. Apps zijn de nieuwste ontwikkeling voor recruitment- en HR-professionals die van gadgets houden. Want wat is er leuker dan je eigen app te demonstreren op de nieuwste iPhone of iPad? Met de komst van de smartphone (zoals de iPhone) en de tablet (onder meer iPad) kunnen mensen mobiel eenvoudig taken uitvoeren waarvoor zij vroeger een PC of een laptop nodig hadden. Vacaturesites Zoals wel vaker met gadgets lopen recruiters hierbij voorop. Vacaturesites als Nationale Vacaturebank, Tempo-Team, Randstad, Banen.nl en Intermediair hebben al sinds vorig jaar zomer een app voor de iPhone en voor andere telefoons. Vorige maand presenteerde Monsterboard een app voor de iPad. Urenverantwoording Inmiddels komen er ook apps op de markt waarmee werknemers hun personeelszaken kunnen regelen. Deze week presenteerden twee Nederlandse bedrijven hun werknemers-apps. Zo heeft uitzendbureau Unique een mobiele app voor zijn uitzendkrachten. Hiermee kunnen zij zich inschrijven, hun urenverantwoording invullen, de salarisstrook en -specificatie bekijken, naar vacatures zoeken en standaardroosters opgeven. HR self service CTB Personele Systemen, een leverancier van een eHRM-systeem, kondigde deze week aan "als eerste" HR self service beschikbaar te hebben voor de smartphone en tablet. De app Cobra Mobile geeft medewerkers toegang tot personeelsinformatie en HR taken. "Zo blijft men altijd en overal op de hoogte van welke collega's jarig zijn, verlof hebben en van het interne nieuws. De app vereenvoudigt het contact met collega's. Ook kan men onderweg verlof aanvragen en persoonlijke gegevens inzien zoals de loonstrook", aldus het persbericht. Met de app is het ook mogelijk om foto's naar de personeelsadministratie te sturen, bijvoorbeeld van bonnetjes die werknemers willen declareren. Voor managers heeft de app weer andere mogelijkheden, zoals het bekijken van uitgebreide persoonsinformatie van de eigen medewerkers en geattendeerd worden op "belangrijke gebeurtenissen". In plaats van intranet? Of apps alle P-zaken kunnen vervangen die manager en medewerker nu vaak via het intranet doen, valt nog te bezien. Dat het technisch allemaal kan, wil nog niet zeggen dat mensen het ook zullen willen gebruiken. Veel hangt af van de gebruiksvriendelijkheid van de apps. Ook zullen veel mensen voor meer complexe taken liever achter hun computer kruipen dan op de bank pielen met een klein invoerschermpje van een smartphone. Ken jij recruitment- of HR-apps? En gebruik je ze ook?
Voorzichtig duiken in Nederland de eerste apps op waarmee werknemers hun personeelszaken kunnen afhandelen via hun mobieltje.
Apps zijn de nieuwste ontwikkeling voor recruitment- en HR-professionals die van gadgets houden. Want wat is er leuker dan je eigen app te demonstreren op de nieuwste iPhone of iPad?
Met de komst van de smartphone (zoals de iPhone) en de tablet (onder meer iPad) kunnen mensen mobiel eenvoudig taken uitvoeren waarvoor zij vroeger een PC of een laptop nodig hadden.
Vacaturesites
Zoals wel vaker met gadgets lopen recruiters hierbij voorop.
Vacaturesites als Nationale Vacaturebank, Tempo-Team, Randstad, Banen.nl en Intermediair hebben al sinds vorig jaar zomer een app voor de iPhone en voor andere telefoons.
Vorige maand presenteerde Monsterboard een app voor de iPad.
Urenverantwoording
Inmiddels komen er ook apps op de markt waarmee werknemers hun personeelszaken kunnen regelen. Deze week presenteerden twee Nederlandse bedrijven hun werknemers-apps.
Zo heeft uitzendbureau Unique een mobiele app voor zijn uitzendkrachten. Hiermee kunnen zij zich inschrijven, hun urenverantwoording invullen, de salarisstrook en -specificatie bekijken, naar vacatures zoeken en standaardroosters opgeven.
HR self service
CTB Personele Systemen, een leverancier van een eHRM-systeem, kondigde deze week aan "als eerste" HR self service beschikbaar te hebben voor de smartphone en tablet.
De app Cobra Mobile geeft medewerkers toegang tot personeelsinformatie en HR taken. "Zo blijft men altijd en overal op de hoogte van welke collega's jarig zijn, verlof hebben en van het interne nieuws. De app vereenvoudigt het contact met collega's. Ook kan men onderweg verlof aanvragen en persoonlijke gegevens inzien zoals de loonstrook", aldus het persbericht. Met de app is het ook mogelijk om foto's naar de personeelsadministratie te sturen, bijvoorbeeld van bonnetjes die werknemers willen declareren.
Voor managers heeft de app weer andere mogelijkheden, zoals het bekijken van uitgebreide persoonsinformatie van de eigen medewerkers en geattendeerd worden op "belangrijke gebeurtenissen".
In plaats van intranet?
Of apps alle P-zaken kunnen vervangen die manager en medewerker nu vaak via het intranet doen, valt nog te bezien.
Dat het technisch allemaal kan, wil nog niet zeggen dat mensen het ook zullen willen gebruiken. Veel hangt af van de gebruiksvriendelijkheid van de apps. Ook zullen veel mensen voor meer complexe taken liever achter hun computer kruipen dan op de bank pielen met een klein invoerschermpje van een smartphone.
Ken jij recruitment- of HR-apps? En gebruik je ze ook?