Wie in Nederland een baan zoekt, heeft de keus uit honderden sites of apps met vacatures. De meest favoriete plek om naar een nieuwe Nederlandse baan te zoeken blijkt Indeed, een van oorsprong Amerikaanse site die vacatures verzamelt door het internet af te grazen.
Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, dat jaarlijks onder circa 15.000 personen wordt gehouden, en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking.
Indeed zoekt allerlei websites af naar vacatures en maakt die op één plek doorzoekbaar. Het is ook mogelijk om direct een vacature op Indeed te zetten, terwijl werkzoekenden hun CV daar kunnen achterlaten.
De opmars van Indeed is des te opmerkelijker omdat ‘traditionele’ Nederlandse vacaturewebsites als Intermediair en NationaleVacaturebank fors moeten inleveren als favoriet zoekkanaal voor vacatures.
Indeed wint ook van LinkedIn
Ruim 16 procent van de Nederlanders noemt Indeed als nummer één oriëntatiekanaal, gevolgd door LinkedIn (12,7%) en NationaleVacaturebank (9,3%). Daarmee wint de nummer één sterk aan voorkeur terwijl de meeste andere partijen terreinverliezen, vooral de traditionele vacaturesites.
Ranking |
2016 |
2015 |
Stijging/daling |
|
1 |
Indeed.nl |
16,4% |
11,1% |
+ 48% |
2 |
LinkedIn.nl |
12,7% |
13,5% |
- 6% |
3 |
NationaleVacaturebank.nl |
9,3% |
12,2% |
- 24% |
4 |
|
9,0% |
8,5% |
+ 5% |
5 |
Randstad |
5,8% |
5,9% |
- 2% |
6 |
Monsterboard.nl |
4,9% |
6,4% |
- 23% |
7 |
Werk.nl |
3,5% |
5,8% |
- 40% |
8 |
Google.nl |
3,4% |
3,9% |
- 14% |
9 |
Tempo-Team |
1,3% |
1,3% |
+ 2% |
10 |
Intermediair.nl |
1,1% |
1,4% |
- 21% |
Over heel 2015 was LinkedIn nog de koploper in de lijst van meest favoriete online-oriëntatiekanalen van Nederland. Maar Indeed is het afgelopen jaar explosief blijven groeien (+48%), terwijl LinkedIn aan populariteit (-6%) verliest in Nederland. Alleen Tempo-Team (+2%) en Facebook vertonen nog wel een kleine groei (+5%) in 2016.
Maar de strijd is nog niet gestreden, stelt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group: “Om het tij te keren, komt Facebook dit jaar met een vacaturefunctionaliteit en LinkedIn met een nieuw design.”