Monsterboard is ook in de eerste helft van 2012 de meest genoemde site voor het zoeken naar een nieuwe baan. Maar social media als LinkedIn en Facebook blijven aan terrein winnen bij het zoeken naar werk.
Hoewel social media vaker gebruikt worden bij het zoeken naar werk, is de afstand tot de belangrijkste oriëntatiesites nog groot. Vacaturesite Jobbird.com is de meest opvallende nieuwkomer in de top 10. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van arbeidsmarktadviesbureau Intelligence Group.
Onveranderende top 5
De top 5 van sites waar mensen naar werk zoeken blijft ten opzichte van 2011 onveranderd, al winnen Werk.nl en Google wel terrein. Monsterboard.nl en Nationalevacaturebank.nl hebben marktaandeel verloren, terwijl de relatief nieuwe (2011) vacaturesite Jobbird.com op de 8ste plek binnenkomt.
Ook de Indeed.nl, een vacaturesite die de resultaten van andere vacaturesites bundelt, is met een sterke opmars bezig en is gestegen van plek 38 naar 20. Indeed wil meer investeren binnen Europa, zodat een verdere groei in bekendheid en populariteit voor de hand ligt.
Top 20 oriëntatiesites onder de Nederlandse beroepsbevolking
2011 |
eerste helft 2012 |
|
monsterboard.nl |
1 |
1 |
nationalevacaturebank.nl |
2 |
2 |
werk.nl |
3 |
3 |
google.nl |
4 |
4 |
jobtrack.nl |
5 |
5 |
linkedin.com |
8 |
6 |
intermediair.nl |
6 |
7 |
jobbird.com |
18 |
8 |
vacaturekrant.nl |
7 |
9 |
jobrapido.nl |
9 |
10 |
vkbanen.nl |
10 |
11 |
uitzendbureau.nl |
12 |
12 |
stepstone.nl |
11 |
13 |
randstad.nl |
15 |
14 |
brabantzorg.net |
13 |
15 |
facebook.com |
50 |
16 |
zorgpleinnoord.nl |
16 |
17 |
job.nl |
27 |
18 |
vdab.be |
22 |
19 |
indeed.nl |
38 |
20 |
Social media voor een nieuwe baan
Social media worden steeds belangrijker bij het oriënteren op een nieuwe baan. Zo stijgt Facebook van de 50ste plek in 2011 naar plaats 16 in 2012. Of deze groei doorzet, hangt volgens de onderzoekers af van de investering die Facebook doet met het oog op de vacaturemarkt in Europa.
LinkedIn stijgt van plek 8 naar plek 6. Dit is deels het gevolg van het marktaandeel dat Intermediair.nl heeft verloren (-0,8%) en deels de autonome groei in populariteit (+0,2%). Een top 5 positie als oriëntatiesite onder de Nederlandse beroepsbevolking zal LinkedIn vermoedelijk niet bemachtigen, gezien het feit dat vooral hoogopgeleiden op de site zitten. Ook onder recruiters is LinkedIn ook populair. Zij gebruiken LinkedIn om zelf kandidaten te vinden.