In vergelijking met Amerikaanse werkzoekenden maken maar weinig Nederlanders gebruik van sociale media in hun zoektocht naar een baan. Slechts 18% van de Nederlanders speurt op deze manier naar werk. LinkedIn is hierbij nog het meest populair. Dat blijkt uit het Nationale Werkonderzoek 2011.
In vergelijking met Amerikaanse werkzoekenden maken maar weinig Nederlanders gebruik van sociale media in hun zoektocht naar een baan. Slechts 18% van de Nederlanders speurt op deze manier naar werk. LinkedIn is hierbij nog het meest populair.
Dat blijkt uit het Nationale Werkonderzoek 2011.
Het Nationale Werkonderzoek is in opdracht van vacaturesite JobTrack.nl uitgevoerd door Intelligence Group. Ruim 28.000 respondenten hebben hieraan meegewerkt.
LinkedIn het meest gebruikt
Volgens het onderzoek zoekt slechts 18% van de Nederlanders een baan via sociale media. In volgorde van populariteit:
1. LinkedIn (13%)
2. Facebook (6%)
3. Hyves (5%)
4. Twitter (3%)
Hoger opgeleiden
Hoe hoger de kandidaten zijn opgeleid, hoe meer zij in hun zoektocht naar een baan netwerksites weten te vinden. Van de mensen met een universitaire opleiding gebruikt 33% één of meer netwerksites. Het merendeel van hen komt dan overigens niet veel verder dan LinkedIn.
Uit onderstaande tabel blijkt verder dan mannen meer dan vrouwen netwerksites inzetten als ze werk zoeken.
Amerika
De Nederlandse cijfers staan in schril contrast met de populariteit van sociale media onder Amerikaanse werkzoekenden. Op basis van verschillende onderzoeken heeft MBAonline.com hierover een interessante infographic gemaakt.
Volgens deze gegevens maakt 54% van de Amerikaanse werkzoekenden gebruik van netwerksites. Facebook is met 50% veruit het populairst, op afstand gevolgd door LinkedIn (26%) en Twitter (25%).
En als we deze Amerikaanse cijfers mogen geloven, werkt het ook nog. 16% van de Amerikanen heeft de huidige baan gevonden via een netwerksite (dat was 11% in 2010).
Volgens het ArbeidsmarktGedragsOnderzoek - ook van Intelligence Group - vond in 2010 slechts 1% van de Nederlandse baanveranderaars werk via een netwerksite.
En dan te bedenken dat Nederland één van de Europese landen is waar netwerksites het meest worden gebruikt. Kortom: waarom gebruiken Nederlandse kandidaten LinkedIn, Facebook, Twitter en ons eigen Hyves zo weinig als ze op zoek zijn naar een baan?