Van oudsher komen bedrijven vaak aan nieuw personeel via medewerkers, leveranciers en andere bekenden. Deze via via-werving heet tegenwoordig referral recruiting, social headhunting of netwerk-werven. Een nieuwe generatie sites wil deze vorm van werven overnemen. Personeelslog geeft een eerste overzicht van de mogelijkheden. Passieve kandidaten Via via-werven heeft verschillende voordelen. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is deze vorm van recruitment een interessante manier om passieve kandidaten te bereiken. Wie denkt niet na over een andere baan als een vriend of een kennis hem op een vacature wijst? Bovendien is referral recruiting doorgaans een stuk goedkoper dan adverteren. En wanneer bijvoorbeeld een werknemer het bedrijf een kandidaat aanbeveelt, is de kans allicht groter dat deze past bij de vacature en bij de bedrijfscultuur. Internationale voorbeelden Een nieuwe generatie sites faciliteert deze vorm van recruitment. Deze wervingssites zijn er in allerlei soorten en maten. Allereerst de internationale sites. Het meest komen sites voor die de vacatures op hun site publiceren en vervolgens mensen stimuleren om deze vacatures door te sturen naar geschikte kandidaten in hun netwerk. Bedrijven betalen een klein bedrag voor publicatie van de vacatures en vervolgens een aanbrengpremie bij een geslaagde bemiddeling. Voorbeelden van sites die op deze manier werken zijn de Engelse sites Zubka, Jobtonic en het Deense initiatief Mostwantedrecruiting. De Amerikaanse H3-site werkt anders. De manager die een vacature heeft, stuurt via de site een mailtje aan zijn netwerk: eigen medewerkers, maar bijvoorbeeld ook oud-collega's, studiegenoten en leveranciers. Als de mensen zelf geen kandidaat kennen, worden ze gestimuleerd om het mailtje binnen hun netwerk door te sturen. De aanbrengpremie wordt verdeeld over de keten van mensen die leidt naar de kandidaat die uiteindelijk de vacature vervult. Met de Engelse site The Careermole komen bedrijven - in tegenstelling tot de gebruikelijke referralsites - juist niet in contact met passieve kandidaten. Hier zijn het juist de professionals die actief zoeken naar een (andere) baan, die in contact proberen te komen met bedrijven. Via de site kunnen zij vragen stellen aan een werknemer ("de mol", waarnaar de naam van de site verwijst) van een bedrijf waar ze willen werken: over het bedrijf, het werk en de loopbaankansen. Bovendien beoordeelt de mol het profiel en het CV van de kandidaat. Als het klikt, kan de mol de kandidaat voor een vacature introduceren. Recruiters kunnen The Careermole gericht inschakelen om 'gewone werknemers' in te zetten bij de voorselectie van kandidaten. Deze buitenlandse sites werken doorgaans internationaal. Ook Nederlandse bedrijven kunnen er gebruik van maken. Nederlandse initiatieven Uiteraard zijn er ook specifieke Nederlandse initiatieven: - Newpeople dat cadeaus weggeeft aan mensen die een kandidaat aanbrengen voor een marketing-, communicatie- of salesvacature (lees ook: Nieuw: vrienden headhunten) - SpotaJob dat flinke financiële bonussen (van € 1.000 tot € 3.000) uitlooft aan degene die met de nieuwe werknemer op de proppen komt (lees ook: 'Geen verlink je vriendje voor een tientje') - Note.nl dat netwerkers ("social recruiters") een bescheiden beloning in vooruitzicht stelt als zij een kandidaat aanbrengen (€ 25 als een kandidaat een gesprek krijgt en nog eens € 100 als dit tot een arbeidscontract leidt); de vacatures worden alleen bekend gemaakt aan de ingeschreven amateur-recruiters, bedrijven betalen pas als het tot een sollicitatiegesprek komt of tot een arbeidscontract. Praktische antwoorden op uw HRM-vragen Met een abonnement op Tools en Extra's van Personeelsnet krijgt u ruim 130 actuele P&O- documenten, checklists en tools. Voor slechts 139 euro per jaar.
Van oudsher komen bedrijven vaak aan nieuw personeel via medewerkers, leveranciers en andere bekenden. Deze via via-werving heet tegenwoordig referral recruiting, social headhunting of netwerk-werven. Een nieuwe generatie sites wil deze vorm van werven overnemen. Personeelslog geeft een eerste overzicht van de mogelijkheden.
Passieve kandidaten
Via via-werven heeft verschillende voordelen. In de huidige, krappe arbeidsmarkt is deze vorm van recruitment een interessante manier om passieve kandidaten te bereiken. Wie denkt niet na over een andere baan als een vriend of een kennis hem op een vacature wijst?
Bovendien is referral recruiting doorgaans een stuk goedkoper dan adverteren. En wanneer bijvoorbeeld een werknemer het bedrijf een kandidaat aanbeveelt, is de kans allicht groter dat deze past bij de vacature en bij de bedrijfscultuur.
Internationale voorbeelden
Een nieuwe generatie sites faciliteert deze vorm van recruitment. Deze wervingssites zijn er in allerlei soorten en maten. Allereerst de internationale sites.
Het meest komen sites voor die de vacatures op hun site publiceren en vervolgens mensen stimuleren om deze vacatures door te sturen naar geschikte kandidaten in hun netwerk. Bedrijven betalen een klein bedrag voor publicatie van de vacatures en vervolgens een aanbrengpremie bij een geslaagde bemiddeling.
Voorbeelden van sites die op deze manier werken zijn de Engelse sites Zubka, Jobtonic en het Deense initiatief Mostwantedrecruiting.
De Amerikaanse H3-site werkt anders. De manager die een vacature heeft, stuurt via de site een mailtje aan zijn netwerk: eigen medewerkers, maar bijvoorbeeld ook oud-collega's, studiegenoten en leveranciers. Als de mensen zelf geen kandidaat kennen, worden ze gestimuleerd om het mailtje binnen hun netwerk door te sturen. De aanbrengpremie wordt verdeeld over de keten van mensen die leidt naar de kandidaat die uiteindelijk de vacature vervult.
Met de Engelse site The Careermole komen bedrijven - in tegenstelling tot de gebruikelijke referralsites - juist niet in contact met passieve kandidaten. Hier zijn het juist de professionals die actief zoeken naar een (andere) baan, die in contact proberen te komen met bedrijven. Via de site kunnen zij vragen stellen aan een werknemer ("de mol", waarnaar de naam van de site verwijst) van een bedrijf waar ze willen werken: over het bedrijf, het werk en de loopbaankansen. Bovendien beoordeelt de mol het profiel en het CV van de kandidaat. Als het klikt, kan de mol de kandidaat voor een vacature introduceren.
Recruiters kunnen The Careermole gericht inschakelen om 'gewone werknemers' in te zetten bij de voorselectie van kandidaten.
Deze buitenlandse sites werken doorgaans internationaal. Ook Nederlandse bedrijven kunnen er gebruik van maken.
Nederlandse initiatieven
Uiteraard zijn er ook specifieke Nederlandse initiatieven:
- Newpeople dat cadeaus weggeeft aan mensen die een kandidaat aanbrengen voor een marketing-, communicatie- of salesvacature (lees ook: Nieuw: vrienden headhunten)
- SpotaJob dat flinke financiële bonussen (van € 1.000 tot € 3.000) uitlooft aan degene die met de nieuwe werknemer op de proppen komt (lees ook: 'Geen verlink je vriendje voor een tientje')
- Note.nl dat netwerkers ("social recruiters") een bescheiden beloning in vooruitzicht stelt als zij een kandidaat aanbrengen (€ 25 als een kandidaat een gesprek krijgt en nog eens € 100 als dit tot een arbeidscontract leidt); de vacatures worden alleen bekend gemaakt aan de ingeschreven amateur-recruiters, bedrijven betalen pas als het tot een sollicitatiegesprek komt of tot een arbeidscontract.
|