Ontwerpers helpen sociale werkplaatsen aan nieuwe producten

Ontwerpers van naam, zoals Piet Hein Eek, zijn een initiatief gestart waarmee ze sociale werkplaatsen aan nieuwe producten helpen. Zodat mensen met een handicap via echt werk kunnen participeren in de samenleving.

Ontwerpers van naam, zoals Piet Hein Eek, zijn een initiatief gestart waarmee ze sociale werkplaatsen aan nieuwe producten helpen.
Tijdens the Dutch Design Week in Eindhoven was er veel aandacht voor deze nieuwe collectie producten.

Stichting Social label heeft designers ingeschakeld om werkplaatsen aantrekkelijke producten te laten maken, zodat mensen met een handicap via echt werk kunnen participeren in de samenleving.

MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief


"Social label biedt werkplaatsen een concrete productlijn in samenwerking met een ontwerper of kunstenaar. Dit kwaliteitsaanbod biedt werkplaatsen de kans om ondernemender en zelfvoorzienender te worden en in contact te komen met het publiek. Social label legt duurzame economische, sociale en culturele verbindingen en laat mensen trots zijn op wat zij maken en doen", aldus de website van Social label.

Product op maat voor kwetsbare groepen
Pop-up store van Social labelInitiatiefnemers Petra Janssen en Simone Kramer ontwikkelen nieuwe productlijnen en koppelen werkplaatsen (zorgorganisaties of bedrijven) aan ontwerpers voor een product op maat om kwetsbare groepen kansen te bieden.
Volgens hen is er "nieuw werk op maat nodig voor mensen die te goed zijn voor de zorg en uitvallen bij regulier werk".

Slow design
Social label verbindt "zorg aan innovatie, nodigt bedrijven uit hun sociale gezicht te laten zien en laat ontwerpers nieuwe mogelijkheden ervaren", aldus de site.
"Met de ontwikkeling van aantrekkelijke producten creëren we uitdagend werk bij zorgorganisaties (slow design) en werkplekken bij bedrijven (industrials). Bovendien stimuleren we de maakindustrie, het vakmanschap en maatwerk."

Trots
Maar Social label laat het daar niet bij. De producten worden als podium gebruikt om de kwaliteiten van de makers te laten zien. "Om mensen trots te laten zijn op wie ze zijn en wat ze maken." "Ik ben wat ik maak", zeggen de t-shirts van de makers.

Naast Piet Hein Eek, hebben ontwerpers als Dick van Hoff, Haiko Meijer en Roderick Vos zich verbonden aan het Social label-initiatief.

Meedoen
Naast sociale instellingen kunnen oook bedrijven meedoen met Social label. Bijvoorbeeld door een Social label-productlijn toe te voegen aan hun assortiment of door een stage of leer/werkplek beschikbaar te stellen voor iemand met afstand tot de arbeidsmarkt.
Meer over de mogelijkheden lees je op de website.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?