Vrijdag heeft AbnAmro een virtuele vestiging geopend in Second Life. Zoals eerder beschreven, is deze snelgroeiende virtuele wereld vooralsnog vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Maar Nederlandse marketeers èn recruiters willen de nieuwe hype niet missen. Enthousiast meldt de website dat AbnAmro de eerste Europese bank is die een vestiging heeft geopend in Second Life: "In de virtuele wereld van Second Life wil ABN AMRO een platform creëren waar (potentiële) klanten van de bank elkaar kunnen treffen. Er worden seminars georganiseerd voor startende ondernemers, pas afgestudeerden en Preferred Banking-klanten. Second Life wordt in de toekomst ook ingezet om nieuwe medewerkers te werven." Nieuwsgierig geworden, heb ik zaterdagmiddag een bezoekje gebracht aan de AbnAmro-eilanden inclusief de beach-club en het bankkantoor op Second Life. Hoewel het recruitment-eiland van de bank nog niet in gebruik is, was er wel een recruitment-billboard in het virtuele kantoor: "De beste werkgever van Nederland wacht op jouw invulling." Met de muis klikken op het billboard levert een verwijzing op naar de recruitment-site van de bank. Maar waar is iedereen? Op zaterdagmiddag heeft deze vestiging geen bezoekers. Er zijn zelfs geen medewerkers die me vertellen wat ik er kan doen of welke vacatures de bank heeft. De virtuele AbnAmro was helemaal leeg, uitgestorven. Op de website belooft de bank nog wel "ontdek hoe communicatie nog persoonlijker en directer wordt!" Het succes van Second Life is dat achter de virtuele figuren echte mensen schuilgaan, waarmee direct kan worden gecommuniceerd. Dat betekent dat wie hier virtueel wil werven, ook echte recruiters nodig heeft. En dat wie bankzaken wil bieden in een virtuele vestiging, zich niet kan beperken tot de openingstijden van de reguliere kantoren. Want de twintigers en dertigers waarop AbnAmro mikt, hebben op doordeweekse dagen van 9 tot 5 ongetwijfeld heel veel andere dingen te doen.
Vrijdag heeft AbnAmro een virtuele vestiging geopend in Second Life. Zoals eerder beschreven, is deze snelgroeiende virtuele wereld vooralsnog vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Maar Nederlandse marketeers èn recruiters willen de nieuwe hype niet missen.
Enthousiast meldt de website dat AbnAmro de eerste Europese bank is die een vestiging heeft geopend in Second Life: "In de virtuele wereld van Second Life wil ABN AMRO een platform creëren waar (potentiële) klanten van de bank elkaar kunnen treffen. Er worden seminars georganiseerd voor startende ondernemers, pas afgestudeerden en Preferred Banking-klanten. Second Life wordt in de toekomst ook ingezet om nieuwe medewerkers te werven."
Nieuwsgierig geworden, heb ik zaterdagmiddag een bezoekje gebracht aan de AbnAmro-eilanden inclusief de beach-club en het bankkantoor op Second Life. Hoewel het recruitment-eiland van de bank nog niet in gebruik is, was er wel een recruitment-billboard in het virtuele kantoor: "De beste werkgever van Nederland wacht op jouw invulling." Met de muis klikken op het billboard levert een verwijzing op naar de recruitment-site van de bank.
Maar waar is iedereen? Op zaterdagmiddag heeft deze vestiging geen bezoekers. Er zijn zelfs geen medewerkers die me vertellen wat ik er kan doen of welke vacatures de bank heeft. De virtuele AbnAmro was helemaal leeg, uitgestorven. Op de website belooft de bank nog wel "ontdek hoe communicatie nog persoonlijker en directer wordt!"
Het succes van Second Life is dat achter de virtuele figuren echte mensen schuilgaan, waarmee direct kan worden gecommuniceerd. Dat betekent dat wie hier virtueel wil werven, ook echte recruiters nodig heeft.
En dat wie bankzaken wil bieden in een virtuele vestiging, zich niet kan beperken tot de openingstijden van de reguliere kantoren. Want de twintigers en dertigers waarop AbnAmro mikt, hebben op doordeweekse dagen van 9 tot 5 ongetwijfeld heel veel andere dingen te doen.