De Nederlandse opleidingsmarkt telt zo’n 16 duizend aanbieders. Wie een passende opleiding wil vinden, zal dus al snel de hulp van Google inroepen. Dat is handig en snel, maar of u daarmee de beste opleiding vindt, voor de beste prijs, is de vraag.
Volgens boekingsplatform edubookers.com bent u beter uit, wanneer u opleidingen zoekt via een gespecialiseerde website waarmee u opleidingen en trainingen kunt zoeken en boeken.
Google is een advertentiebedrijf
Hoe handig ook, Google is er op gericht om advertenties te verkopen. Bedrijven betalen Google om bovenaan de pagina te staan. Iedere klik op een advertentie, levert Google geld op. Adverteerders die het meest bieden per klik, komen daardoor bovenaan de pagina te staan.
In een markt met 16.000 aanbieders van opleidingen, staan de vier met het grootste marketingbudget dus altijd bovenaan. Dat kunnen best goede opleidingen zijn, maar wellicht zijn er ook die nog beter bij uw opleidingsbehoefte passen. Tweederde van de bezoekers klikt op de eerste vier zoekresultaten, waaronder de advertenties. Kwaliteit van opleidingen en geschiktheid bij een vraagstuk staan dus zeker niet centraal.
Eerst 625 euro advertentiekosten terugverdienen
Als een opleider bovenaan in Google wil staan bij de zoekterm “Cursus leiderschap”, kost dat ongeveer €25 per klik. Opleiders hebben gemiddeld 25 geïnteresseerde bezoekers nodig om 1 inschrijving te realiseren. Daarmee kost één inschrijving via Google een opleider al 625 euro.
Dan gaat het alleen nog maar over de advertentiekosten, terwijl de andere kosten voor het opleidingsprogramma daar nog eens bovenop komen. Daarmee worden opleidingen vanzelf duurder, omdat eerst de kosten moeten worden terugverdiend om bovenaan te staan in de zoekresultaten.
Opleidingsmarkt inzichtelijk maken
Als consument, maken we graag gebruik van sites als Independer om verzekeringen te zoeken, of Trivago om hotelprijzen te vergelijken. Want dergelijke vergelijkingsplatforms bieden transparantie in een specifieke, niet-transparante markt.
De opleidingsmarkt kent ook dergelijke platforms, zoals Springest, educa en edubookers. Deze platforms koppelen vraag en aanbod aan elkaar, waarbij niet alleen de meest betalende opleiders in beeld komen. Daardoor kunnen organisaties mogelijk meer rendement halen uit hun opleidingsbudget.
Voordelen boekingsplatform voor opleidingen
Een boekingsplatform beidt de gebruiker een aantal voordelen:
Boekingsplatforms ook vergelijken
Volgens edubookers.com bent u het beste uit op hun opleidingsplatform, maar er zijn meer aanbieders op de markt. Net zoals u niet alleen in Trivago zoekt naar betere hotelopties, is het ook aan te bevelen om u op dit terrein breder te oriënteren.
En dan komt Google toch weer om de hoek kijken. Met de zoekterm “opleidingen vergelijken”, komt u al een heel eind. Maar dan moet u natuurlijk niet alleen op de bovenste zoekresultaten klikken.
MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief