De overheid gaat vanaf 2020 het fietsgebruik stimuleren. Dat moet leiden tot betere luchtkwaliteit en minder drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Momenteel zijn de fiscale regels voor het verstrekken van een (lease)fiets door de werkgever erg ingewikkeld. Zo moet de werknemer nu precies bijhouden hoeveel kilometers voor het werk of privé worden gereden. Ook moeten kosten voor onderhoud en verzekering worden verrekend. Vanaf 2020 wordt het eenvoudiger om een fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken, omdat de fiets dan een vast bedrag per maand gaat kosten.
Om fietsen te stimuleren, kunnen werkgevers nu al wel hun werknemers geld lenen voor de aanschaf van een (elektrische) fiets. Die lening wordt dan terugbetaald via een verrekening met de belastingvrije vergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer (waaronder woon-werkverkeer). Maar dat blijkt in de praktijk toch een te hoge drempel om het woon-werkverkeer met de fiets af te leggen. Daarom is vorig jaar al in het belastingplan opgenomen dat de regels voor de leasefiets in 2020 eenvoudiger worden.
Privégebruik moet worden belast
Als de werkgever een fiets ter beschikking stelt voor zakelijke kilometers (waaronder woon-werkverkeer), kan de werknemer daar natuurlijk ook mee naar de supermarkt of het strand fietsen. In dat laatste geval, heeft de werknemer ‘privévoordeel’ van de zakelijke fiets. En daarover moet de werknemer belasting betalen.
Voor leaseauto’s is dat probleem voor privégebruik al opgelost, omdat daarvoor een deel van de aanschafprijs bij het inkomen moet worden opgeteld. De werknemer betaalt dan dus (extra) belasting over dat privévoordeel. Eenzelfde constructie gaat in 2020 ook voor de (lease)fiets gelden die de werkgever ter beschikking stelt aan de werknemer.
Voor leasefiets 7 procent bijtellen |
Vanaf 1 januari 2020 moet de werknemer voor het privévoordeel van de fiets van de zaak jaarlijks 7% van de consumentenadviesprijs (inclusief BTW) van de fiets bij het inkomen bijtellen. |
Naast leasefiets géén belastingvrije vergoeding meer |
Werknemers die kiezen voor een leasefiets met bijtelling kunnen dus voor een beperkt bedrag per maand een mooie nieuwe fiets rijden. Maar let wel op: wie hiervoor kiest heeft hiernaast geen recht meer op de belastingvrije vergoeding van 19 cent per kilometer voor zakelijke fietskilometers (inclusief woon-werkverkeer). |
Regeling geldt voor alle fietsen |
De bijtelling is van toepassing als de fiets voor (een deel van) het woon-werkverkeer ter beschikking staat. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten fietsen. |
Rekenen: leasefiets of liever vergoeding |
Werknemers die nu nog een belastingvrije vergoeding ontvangen, zullen gaan rekenen. Want vooral mensen die wat verder weg wonen, kunnen nu ook al op relatief korte termijn de aanschafprijs van een (elektrische) fiets ‘terugverdienen’ met hun onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer. De fietsersbond heeft voor werknemers een rekentool online gezet, waarmee ze kunnen berekenen wat voor hen het voordeligst is. |
Bijtelling stopt bij verkoop fiets aan werknemer |
Zodra het eigendom van de ter beschikking gestelde fiets overgaat naar de werknemer, is de bijtelling niet langer van toepassing. Als de werknemer de fiets na verloop van tijd mag kopen voor een lager bedrag dan de eigenlijke restwaarde, ontstaat opnieuw voordeel voor de werknemer. Daarover moet dan ook weer belasting worden betaald. |