Pensioenoverzicht mag voortaan ook per e-mail

Minder papieren rompslomp ondanks recht op meer informatie.

In 2007 gaat de nieuwe Pensioenwet in, die pensioenfondsen en verzekeraars verplicht om aan deelnemers betere informatie te geven. Om de papieren rompslomp te verminderen, mag een pensioenoverzicht voortaan ook via de mail verstuurd worden. Wel moet de pensioendeelnemer daar eerst toestemming voor geven.

Het kabinet wil de nieuwe Pensioenwet per 1 januari 2007 invoeren. Momenteel buigt de Tweede Kamer zich nog over de wet. In de nieuwe Pensioenwet is vastgelegd dat werknemers en gepensioneerden meer zekerheid krijgen over de uitbetaling van hun pensioen. Zo worden voortaan scherpere eisen gesteld aan het eigen vermogen van fondsen. Ook krijgen pensioengerechtigden een wettelijk recht op persoonlijke informatie over hun pensioen.

Om het de pensioenfondsen wat gemakkelijker te maken, wordt het straks mogelijk om die informatie per e-mail aan de pensioendeelnemer te sturen. Het gaat dan over opgebouwde aanspraken en over de aanpassing van het pensioen aan de inflatie.

Pensioendeelnemers hoeven niet bang te zijn dat informatie niet aankomt, want als het e-mailadres van de ontvanger onjuist blijkt te zijn, verstrekt het pensioenfonds de informatie als op papier.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?