Personeel sociale diensten mikpunt van agressie en geweld

Aanpakken van daders loont.

Tweederde van het personeel van sociale diensten krijgt te maken met agressie en geweld, maar hun werkgevers doen te weinig om hen hier tegen te beschermen. De Arbeidsinspectie vindt daarom dat driekwart van de sociale diensten meer moet doen om agressie en geweld tegen te gaan. Ook het UWV en CWI schieten hierin tekort. Er is wel aandacht voor het probleem, maar op de werkvloer is daar te weinig van te merken.

De Arbeidsinspectie bezocht 437 van de 643 betrokken instellingen in Nederland: sociale diensten, vestigingen van UWV en CWI. Vaak ontbrak het bij de diensten aan een aanpak bij de bron: het probleem van agressie in kaart brengen. Ook waren medewerkers onvoldoende beschermd in de vorm van trainingen en een veilige inrichting van de spreekkamer. Nogal eens bleef registratie van incidenten achterwege.

De inspectie heeft de diensten opgedragen om de arbeidsomstandigheden van het personeel op dit punt te verbeteren, ondermeer door agressietrainingen en registratie van incidenten. De Arbeidsinspectie blijft controleren om te zien of de maatregelen vruchten afwerpen. Verder heeft het ministerie de wet aangepast waardoor sociale diensten agressieve klanten kunnen straffen met korting op de uitkering.

Verder concludeert de Arbeidsinspectie dat het aanpakken van daders loont. Hoe
consequenter agressie wordt bestreden, hoe minder incidenten zich voordoen. Diensten die lichte gevallen van agressie tolereren, hebben ook meer te maken met ernstiger vormen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?