Personeelsblad wint prijs vanwege eerlijkheid

Intern magazine kan drager zijn van cultuurverandering.

Het personeelsblad Mijn Zorg van verzekeraar Achmea Zorg heeft een Europese prijs gekregen. De prijs verdient het blad vanwege de eerlijkheid en onafhankelijke bedrijfsjournalistiek, meldt de website Communicatieonline.nl. Eerder dit jaar won het personeelsblad van het Ministerie van Buitenlandse Zaken de hoofdprijs in Nederland. Goede bedrijfsjournalistiek kan bijdragen aan de cultuur van de organisatie, zo vinden de juryleden.

Achmea won de derde prijs in de categorie ‘beste interne magazine’. De prijzen zijn onderdeel van de FEIEA Grand Prix 2007 en werden onlangs in Londen uitgereikt. Het personeelsblad werd geselecteerd uit 83 inzendingen uit tien landen.

De jury prees de onafhankelijke journalistieke toonzetting van het personeelsblad. Een voorbeeld ervan is een artikel over ‘reorganisatiepijn’, waarin medewerkers verslag doen van het effect van een ingrijpende reorganisatie op hun werk en werkbeleving.

Eerlijke bedrijfsjournalistiek
Volgens Maters & Hermsen Bedrijfsjournalistiek, het bureau dat het blad voor Achmea maakt, is die eerlijkheid ‘bijzonder in Nederland en blijkbaar ook in Europa’.

Volgens het bureau is ‘eerlijke bottom-up bedrijfsjournalistiek’ beter dan het publiceren van succesverhalen of zware strategische beschouwingen waarin medewerkers tot van alles worden aangespoord. De hoofdredactie van Achmea Zorg onderschrijft dit journalistieke principe.

BZ Blad
Eerder dit jaar won het personeelsblad van het Ministerie van Buitenlandse Zaken de Nederlandse Grand Prix Bedrijfsbladen 2007. Ook het BZ Blad is door Maters & Hermsen ontwikkeld.

Het BZ Blad is volgens de toenmalige jury ‘onderdeel van een organisatie in verandering’. De jury kenmerkt de medewerkers van het ministerie als ‘uiterst conservatief’. Des te opmerkelijk dat het blad in een artikel over ‘relaties op het werk’ opent met een groot verhaal over een homostel.

Impact op organisatie
Naast positieve, krijgen ook negatieve ervaringen in het buitenland een plek in de kolommen van het personeelsblad. Volgens de jury heeft het blad daarmee ‘impact op de organisatie’ en is het ‘een hoofdinstrument in een cultuurverandering.’
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?