Mag je als recruiter de bemiddeling stop zetten, wanneer je ontdekt dat je een man bemiddelt die eerder een discriminatieklacht tegen het recruitmentbureau heeft ingediend? Nee, dat mag niet, oordeelt het College voor de Rechten van de Mens dat het opneemt voor werknemers die klagen over discriminatie.
Het College behandelde een zaak die een slechthorende man aanspande tegen recruitmentbureau iSense. Dat bureau weigerde een slechthorende man te bemiddelen omdat hij hen in het verleden beschuldigde van discriminatie. Maar daarmee benadeelt het bureau de man, oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Want het is niet alleen verboden te discrimineren, maar het is ook verboden om mensen te benadelen omdat ze klagen over discriminatie.
Bemiddeling gestopt wegens eerdere klacht
Het recruitmentbureau stelde de man in 2007 voor aan een opdrachtgever voor een functie. Omdat de opdrachtgever telefonisch contact voor de functie belangrijk vond, is de man afgewezen. De man klaagde bij het bureau over discriminatie en de situatie werd vervolgens nogal vervelend. Volgens de recruiter stuurde de man daarover destijds enorm veel mails op een heel vervelende toon, maar helaas zijn die mails niet bewaard, zodat het College die niet in het oordeel kon betrekken.
In 2013 benaderde een recruiter van iSense de man opnieuw voor een functie. Het bureau startte de bemiddeling, maar ziet er vervolgens toch vanaf. Een collega die zich de zaak van 2007 nog herinnerde, waarschuwde namelijk voor de man. In een e-mail verwijst het bureau daarbij naar de afwijzing en discriminatiebeschuldigingen in 2007. Daarmee discrimineert de recruiter weliswaar niet vanwege zijn beperking, maar benadeelt de man wel door de bemiddeling te beëindigen. Het besluit om de bemiddeling te stoppen houdt namelijk direct verband met discriminatieklacht van de man tegen het bureau in 2007.
Klagen pakt vaak niet goed uit
Regelmatig krijgen werknemers die discriminatie aan de orde stellen, daar extra problemen mee. Zo heeft 14% van de werknemers ervaring met discriminatie. Van degenen die aan de bel trokken, krijgt 60% uiteindelijk niet voor elkaar wat ze gehoopt hadden. Bijvoorbeeld excuses of aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Een kleiner percentage, maar nog altijd 19% ervaart zelfs regelrecht nadeel van het klagen: variërend van vervelende reacties tot ontslag.