Langzamerhand ontdekken werkgevers de mogelijkheden die netwerksites als Hyves en LinkedIn hebben voor recruitment. Opvallend is dat zij deze sites vaker gebruiken om de achtergrond van kandidaten te screenen dan om hen te werven. Dat blijkt uit het jaarlijkse Webwerving-onderzoek dat Heliview Research heeft gedaan onder 800 werkgevers met vacatures. Van de Nederlandse bedrijven, die de afgelopen 12 maanden vacatures hadden, heeft 6% gebruik gemaakt van één of meerdere online netwerken voor de werving en selectie van personeel. Ruim 10% van de bedrijven verwacht de komende 6 maanden gebruik te maken van één of meerdere online netwerken bij de zoektocht naar personeel. Aldus het onderzoek van Heliview Research. LinkedIn relatief vaker gebruikt Van de online netwerken is Youtube onder de werkgevers het meest bekend (84%), maar deze videosite wordt nauwelijks gebruikt voor de recruitment. 81% van de werkgevers kent Hyves (81%). Van deze groep zet zo'n 10% Hyves in bij het wervingsproces. De netwerksite LinkedIn is met 22% veel minder bekend dan Hyves. Toch wordt deze site relatief vaker gebruikt in het wervingsproces (door 20% van de werkgevers die LinkedIn kent). Na Hyves en LinkedIn surfen werkgevers graag naar de site Wieowie.nl. Met deze zoekmachine voor personen kunnen recruiters makkelijk achterhalen bij welke netwerksites kandidaten een profiel hebben. Want de populaire netwerken worden gemiddeld vaker gebruikt voor de screening van personeel (4%) dan voor de werving (3%). Succes nog beperkt Ongeveer éénderde van de gebruikers vindt de netwerken succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Dit ligt bijvoorbeeld een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites (54% heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen). De onderzoekers noemen het succes van de sociale netwerken bij de werving dan ook "nog beperkt". Dat zal niet veranderen zolang recruiters netwerksites vooral inzetten om te kijken welke foto's en video's de kandidaat bloot geeft in zijn Hyves-profiel.
Langzamerhand ontdekken werkgevers de mogelijkheden die netwerksites als Hyves en LinkedIn hebben voor recruitment. Opvallend is dat zij deze sites vaker gebruiken om de achtergrond van kandidaten te screenen dan om hen te werven.
Dat blijkt uit het jaarlijkse Webwerving-onderzoek dat Heliview Research heeft gedaan onder 800 werkgevers met vacatures.
Van de Nederlandse bedrijven, die de afgelopen 12 maanden vacatures hadden, heeft 6% gebruik gemaakt van één of meerdere online netwerken voor de werving en selectie van personeel. Ruim 10% van de bedrijven verwacht de komende 6 maanden gebruik te maken van één of meerdere online netwerken bij de zoektocht naar personeel. Aldus het onderzoek van Heliview Research.
LinkedIn relatief vaker gebruikt
Van de online netwerken is Youtube onder de werkgevers het meest bekend (84%), maar deze videosite wordt nauwelijks gebruikt voor de recruitment.
81% van de werkgevers kent Hyves (81%). Van deze groep zet zo'n 10% Hyves in bij het wervingsproces.
De netwerksite LinkedIn is met 22% veel minder bekend dan Hyves. Toch wordt deze site relatief vaker gebruikt in het wervingsproces (door 20% van de werkgevers die LinkedIn kent).
Na Hyves en LinkedIn surfen werkgevers graag naar de site Wieowie.nl. Met deze zoekmachine voor personen kunnen recruiters makkelijk achterhalen bij welke netwerksites kandidaten een profiel hebben. Want de populaire netwerken worden gemiddeld vaker gebruikt voor de screening van personeel (4%) dan voor de werving (3%).
Succes nog beperkt
Ongeveer éénderde van de gebruikers vindt de netwerken succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Dit ligt bijvoorbeeld een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites (54% heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen).
De onderzoekers noemen het succes van de sociale netwerken bij de werving dan ook "nog beperkt". Dat zal niet veranderen zolang recruiters netwerksites vooral inzetten om te kijken welke foto's en video's de kandidaat bloot geeft in zijn Hyves-profiel.