Rijk puzzelt op arbeidsmarkt-imago

Dinsdag start het rijk met een nieuwe arbeidsmarkt-campagne. Hoe kan dat? Het kabinet wil toch minder ambtenaren? Ja, als het aan het kabinet ligt, heeft Nederland in 2011 bijna 13.000 rijksambtenaren minder (voor de preciezen onder ons: 12.800). Per jaar vertrekken er zo'n 7.000 ambtenaren bij de departementen door pensioen, VUT of door vertrek naar een werkgever buiten het rijk. Dat betekent dat de rijksoverheid - ondanks de inkrimping - de komende jaren duizenden nieuwe werknemers nodig heeft. De afgelopen jaren is er veel veranderd in de arbeidsmarktcommunicatie van de departementen. Vroeger regelde elk ministerie zijn eigen werving. Nu gebeurt dat gezamenlijk onder het motto 'Werken bij het rijk. Als je verder denkt'. Alle vacatures van het rijk zijn dan ook te vinden via één recruitment-site: Werkenbijhetrijk. Dinsdag start de nieuwe imago-campagne van Werken bij het rijk met een TV-spotje. Met de campagne richt het rijk zich vooral op hbo-ers en academici van 20 tot 35 jaar. Zij moeten de komende jaren zorgen voor de nieuwe aanwas van ambtenaren. De campagne wil hoger opgeleiden duidelijk maken dat de ministeries hen inhoudelijk, interessant werk te bieden hebben. "De campagne laat zien dat werken bij het Rijk betekent dat je werkt aan een mooier en beter Nederland, waarbij je vaak verschillende belangen moet afwegen. Dit ‘puzzelen' met maatschappelijke vraagstukken staat centraal in alle uitingen van de campagne", aldus de toelichting op de campagne. Dominant in de vormgeving van de campagne is de puzzelvorm. Deze komt terug in alle campagne-uitingen: tv-spots, billboards op internet en natuurlijk de wervingsadvertenties. Op deze manier moeten de grote lappen met vacatures beter opvallen in dagbladen en weekbladen. Wie de vacaturepagina's van de zaterdagkranten nog weleens doorbladert, weet dat dit hard nodig is.

Werkenbijhetrijk.nl met alle vacatures van het rijkDinsdag start het rijk met een nieuwe arbeidsmarkt-campagne. Hoe kan dat? Het kabinet wil toch minder ambtenaren?

Ja, als het aan het kabinet ligt, heeft Nederland in 2011 bijna 13.000 rijksambtenaren minder (voor de preciezen onder ons: 12.800). Per jaar vertrekken er zo'n 7.000 ambtenaren bij de departementen door pensioen, VUT of door vertrek naar een werkgever buiten het rijk. Dat betekent dat de rijksoverheid - ondanks de inkrimping - de komende jaren duizenden nieuwe werknemers nodig heeft.

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de arbeidsmarktcommunicatie van de departementen. Vroeger regelde elk ministerie zijn eigen werving. Nu gebeurt dat gezamenlijk onder het motto 'Werken bij het rijk. Als je verder denkt'. Alle vacatures van het rijk zijn dan ook te vinden via één recruitment-site: Werkenbijhetrijk.

Dinsdag start de nieuwe imago-campagne van Werken bij het rijk met een TV-spotje. Met de campagne richt het rijk zich vooral op hbo-ers en academici van 20 tot 35 jaar. Zij moeten de komende jaren zorgen voor de nieuwe aanwas van ambtenaren.
De campagne wil hoger opgeleiden duidelijk maken dat de ministeries hen inhoudelijk, interessant werk te bieden hebben.
"De campagne laat zien dat werken bij het Rijk betekent dat je werkt aan een mooier en beter Nederland, waarbij je vaak verschillende belangen moet afwegen. Dit ‘puzzelen' met maatschappelijke vraagstukken staat centraal in alle uitingen van de campagne", aldus de toelichting op de campagne.

Dominant in de vormgeving van de campagne is de puzzelvorm. Deze komt terug in alle campagne-uitingen: tv-spots, billboards op internet en natuurlijk de wervingsadvertenties.
Op deze manier moeten de grote lappen met vacatures beter opvallen in dagbladen en weekbladen. Wie de vacaturepagina's van de zaterdagkranten nog weleens doorbladert, weet dat dit hard nodig is.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?