Ruime meerderheid stuurt nu bericht na sollicitatie

Helft bedrijven reageert niet binnen een week.

Bedrijven sturen in ruime meerderheid (85 procent) een berichtje aan de sollicitant als reactie op de sollicitatie. Dat gebeurt nu veel vaker dan een jaar geleden, toen nog maar de helft een reactie stuurde op een sollicitatie. Dat blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven dat jaarlijks bedrijven en organisaties langs de meetlat legt om hun ‘digitale sollicitatie-ervaring’ te beoordelen.

De mensen achter digitaal werven, adviseurs Bas van de Haterd en Marc Drees, solliciteerden voor het onderzoek bij meer dan 350 bedrijven en organisaties om de kwaliteit van de response te meten.

Reactiesnelheid bedrijven
De onderzochte bedrijven stuurden na een sollicitatie weliswaar vaker een berichtje terug, maar dat kwam in bijna de helft van de gevallen niet binnen één werkweek. Ruim een derde van de organisaties doet er meer dan twee weken over.

Volgens Van de Haterd is dat een gemiste kans, omdat een sollicitant bij meer bedrijven solliciteert. De reactiesnelheid van bedrijven is daarom van steeds groter belang, zo stelt hij.

Een minderheid (16 procent) van de onderzochte bedrijven noemt op de website een concrete reactietermijn. Maar bijna driekwart van die bedrijven houdt zich vervolgens niet aan de door hen zelf opgelegde termijn.

Digitale sollicitatie-ervaring
Digitaal-Werven onderzoek jaarlijks bedrijven en organisaties op hun `digitale sollicitatie-ervaring`. Jobboards, uitzendbureaus en W&S bureaus worden uitgesloten, om een eerlijk vergelijk te maken.

De digitale sollicitatie-ervaring bestaat uit de website, het online sollicitatieproces en een daadwerkelijke sollicitatie bij de organisatie. Op 3 december wordt bekend welke organisatie de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?