Sollicitant die online een drankje lust, kan precies passen

Het is heel verleidelijk: toch even dat Facebookprofiel checken van die sollicitant. Het laat weliswaar maar een heel klein deel van de werkelijkheid zien, maar het zorgt toch voor een eerste indruk. En wat doen we, als we dan zien dat de sollicitant niet bepaald negatief is over drank en drugs? Wie de sollicitatie dan direct terzijde schuift, kan wel eens een grote fout maken.

Jongeren van nu zijn opgegroeid met sociale media en begrijpen beter van elkaar wat hun postings betekenen. Maar volgens onderzoekers van de North Carolina State University weten recruiters en HR-professionals veel minder over de gebruiken op sociale media. Ze nemen de berichten die mensen op sociale media plaatsen te letterlijk. Het gevolg kan zijn dat ze goede kandidaten daardoor geen kans geven en misschien wel minder passende kandidaten selecteren.

Verassende uitkomsten voor recruiters
Plichtsgetrouw, plezierig in de omgang en extravert zijn eigenschappen die veel werkgevers graag zien bij sollicitanten. Deze, en andere, persoonlijke eigenschappen werden onderzocht bij 175 proefpersonen. Vervolgens maakten de onderzoekers een analyse van hun Facebookprofielen en probeerden hun gedrag op Facebook te koppelen aan de onderzochte persoonlijke eigenschappen.

De onderzoekers wilden daarmee de vraag beantwoorden of de Facebookprofielen inzicht konden geven in persoonlijke kenmerken. Ze vonden ze een paar verbanden, die HR-professionals en recruiters zullen verrassen.

Sociaal met een drankje
Recruiters scannen Facebookprofielen vaak op gegevens over drank- en drugs. Dat gebeurt vanuit de gedachte dat een kandidaat dan ook wel drank of drugs zal gebruiken. Vervolgens denken ze dat deze kandidaat niet toegewijd en plichtsgetrouw kan zijn, of zichzelf niet in de hand heeft. Maar de onderzoekers konden geen enkel bewijs vinden dat mensen die positieve dingen op Facebook schrijven over drugs of alcohol, minder consciëntieus zouden zijn.

Sterker nog, bedrijven die bijvoorbeeld sales- of marketingkandidaten zoeken, moeten zich achter de oren krabben voordat ze een dergelijke kandidaat afwijzen. Want gebleken is dat mensen die op Facebook positieve berichten plaatsen over drugs of drank, hoog scoren op sociaal contact en extrovert gedrag. En dat zijn juist de persoonlijke eigenschappen die in marketing- en salesfuncties veelgevraagd zijn.

Netjes op Facebook, dus netjes op kantoor
Aan de andere kant van het spectrum, vonden de onderzoekers nog een relatie tussen persoonlijke eigenschappen en Facebookprofielen. Want mensen die plichtsgetrouw zijn en prettig in de omgang, blijken zich op Facebook ook heel netjes te gedragen. Op hun profielen zullen recruiters geen beledigingen of aantreffen of schreeuwerige aanvallen op anderen.

Het lijkt er dus op dat recruiters en HR-professionals de profielen beter kunnen bekijken op beledigingen, beschuldigingen en onterechte kritiek op anderen, dan te letten op positieve postings over drank of drugs, stellen de onderzoekers.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?