Somberheid over economie verdwijnt

Consument ziet einde van recessie.

Vier op de tien Nederlanders verwacht dat onze economie er over een jaar beter voor staat dan nu. Dat blijkt uit recente uitkomsten uit het semicontinue Life & Living onderzoek van onderzoeksbureau Trendbox. In de twintig jaar dat het onderzoek wordt uitgevoerd, is dit percentage zelfs nog nooit zo hoog geweest.

Ook uit ander onderzoek blijkt dat consumenten optimistischer zijn over de toekomst. Zij maakten zich eind maart en begin april duidelijk minder zorgen over de recessie dan eind februari het geval was. Volgens Goos Eilander, directeur van Trendbox, duiden de uitkomsten op een mogelijke ommekeer in het sentiment onder consumenten.

Nog wel zuinig
Niet alleen in Nederland, maar ook in de VS zijn consumenten minder somber. Zo zou het consumentenvertrouwen daar in de eerste helft van april onverwacht hard zijn gestegen, zo blijkt uit voorlopige cijfers van de Universiteit van Michigan. Net als in Nederland, geeft het consumentenvertrouwen daar ook een belangrijke aanwijzing voor het geld dat consumenten daadwerkelijk gaan uitgeven.

Driekwart van de consumenten in Nederland is nog wel spaarzaam. Vooral uitgaven aan kleding en interieur zullen de komende tijd onder druk blijven staan. Rationeel koopgedrag, op basis van een goede informatievergelijking, blijft daarom de trend van dit jaar.

Waardering voor euro en EU
Uit de gegevens van Trendbox blijkt ook dat Nederland langzamerhand meer waardering krijgt voor Europa. Nu zegt 37 procent dat de Euro goed is voor Nederland, substantieel hoger dan de 28 procent van vorig jaar en de 10 procent in 2005. Ook vindt 48 procent nu dat Nederland daadwerkelijk profiteert van de EU is. Vier jaar geleden was dat nog slechts 29 procent.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?