Werkgevers staan in de rij voor de Vlaamse student Tijs Vrolix. Hij heeft een internetcampagne opgezet om de ideale baan te vinden. Via zijn website kunnen werkgevers bij hem solliciteren. Inmiddels heeft hij zo'n 96 banen aangeboden gekregen. Deze zijn allemaal op zijn site te vinden. Tijs stelt zo ook zijn mede-studenten in de gelegenheid om werk te vinden. Op deze manier is een kleine vacaturesite geboren. De internetcampagne heeft Tijs veel contacten opgeleverd, maar nog niet de baan die hij zoekt. Vandaar dat zijn campagne een nieuwe fase ingaat. Solliciteren frustrerend "Het idee is ontstaan toen ik na een jaartje werken besliste om opnieuw naar school te gaan voor een Master Communicatie en Multimedia Design. Na mijn eerste studie (Public Relations) had ik immers ervaren dat de "traditionele" manier van solliciteren nogal frustrerend werkt: brieven en mailtjes sturen, telefoneren en vooral veel wachten", zegt Tijs Vrolix. "Slechts af en toe kreeg ik als schoolverlater de kans om op gesprek te gaan en de werkgever te overtuigen van wat ik écht kon en wilde." Eind vorig jaar heeft Tijs voor de grap een experiment gedaan met een soort gastenboek. Dat leverde hem onverwacht veel aandacht op. 1300 mensen plaatsten hierop een berichtje. En hij kreeg telefoontjes en mailtjes van bedrijven die kennis met hem wilden maken. Dat bracht hem op het idee om een sollicitatiesite op te zetten. Verschillende weblogs pikten de site op, waardoor potentiële werkgevers de sollicitatiesite snel wisten te vinden. Deuren geopend "Het èchte succes zie je eigenlijk niet, want dat zijn de rechtstreekse mailtjes en telefoontjes die ik heb gekregen", aldus Tijs. "Zo'n website - hoe flauw het dan ook mag lijken - opent deuren die voor de gemiddelde schoolverlater simpelweg gesloten blijven. Ik heb intussen al gesproken met een aantal werkgevers die via de site contact met me hebben opgenomen. Dit verliep op een aangenamere manier dan toen ik enkele jaren geleden solliciteerde." Over de strategie achter zijn sollicitatiesite zegt hij: "Het maakt eigenlijk niet uit welke jobs er worden gepost; ik ben bewust heel vaag over de baan die ik zoek. Het gaat om de aandacht, om de telefoontjes die er op volgen." Ook voor andere werkzoekenden blijkt zijn site interessant. "Ik weet niet of er al anderen zijn die een baan hebben gevonden via de site, maar ik zie wel dat er flink wat mensen zijn geabonneerd op de RSS-feed met jobs. Van klasgenoten hoor ik dat ze de site in het oog houden." In zes clicks naar de CEO Omdat de baan die hij zoekt nog niet bij de aanbiedingen zat, is de Vlaamse student bezig met de tweede fase van zijn sollicitatiecampagne. Hierbij roept hij de hulp in van anderen om hun netwerk aan te spreken, zodat hij in contact kan komen met CEO's van bedrijven. Naast de publiciteit die de site heeft gekregen, is vooral het open karakter reden voor het succes. Werkgevers plaatsen zelf rechtstreeks hun vacatures op de site. Niet alleen Tijs, maar ook andere werkzoekenden krijgen hiermee de vacatures onder ogen en kunnen solliciteren. Op deze manier is voor bedrijven een nieuw, gratis wervingsmedium ontstaan voor banen op het brede terrein van internet, communicatie en marketing. En de werkgever die Tijs aan zich weet te binden, krijgt ook nog een sollicitatiepremie: een iPod Shuffle.
Werkgevers staan in de rij voor de Vlaamse student Tijs Vrolix. Hij heeft een internetcampagne opgezet om de ideale baan te vinden. Via zijn website kunnen werkgevers bij hem solliciteren.
Inmiddels heeft hij zo'n 96 banen aangeboden gekregen. Deze zijn allemaal op zijn site te vinden. Tijs stelt zo ook zijn mede-studenten in de gelegenheid om werk te vinden. Op deze manier is een kleine vacaturesite geboren. De internetcampagne heeft Tijs veel contacten opgeleverd, maar nog niet de baan die hij zoekt. Vandaar dat zijn campagne een nieuwe fase ingaat.
Solliciteren frustrerend
"Het idee is ontstaan toen ik na een jaartje werken besliste om opnieuw naar school te gaan voor een Master Communicatie en Multimedia Design. Na mijn eerste studie (Public Relations) had ik immers ervaren dat de "traditionele" manier van solliciteren nogal frustrerend werkt: brieven en mailtjes sturen, telefoneren en vooral veel wachten", zegt Tijs Vrolix. "Slechts af en toe kreeg ik als schoolverlater de kans om op gesprek te gaan en de werkgever te overtuigen van wat ik écht kon en wilde."
Eind vorig jaar heeft Tijs voor de grap een experiment gedaan met een soort gastenboek. Dat leverde hem onverwacht veel aandacht op. 1300 mensen plaatsten hierop een berichtje. En hij kreeg telefoontjes en mailtjes van bedrijven die kennis met hem wilden maken. Dat bracht hem op het idee om een sollicitatiesite op te zetten. Verschillende weblogs pikten de site op, waardoor potentiële werkgevers de sollicitatiesite snel wisten te vinden.
Deuren geopend
"Het èchte succes zie je eigenlijk niet, want dat zijn de rechtstreekse mailtjes en telefoontjes die ik heb gekregen", aldus Tijs. "Zo'n website - hoe flauw het dan ook mag lijken - opent deuren die voor de gemiddelde schoolverlater simpelweg gesloten blijven. Ik heb intussen al gesproken met een aantal werkgevers die via de site contact met me hebben opgenomen. Dit verliep op een aangenamere manier dan toen ik enkele jaren geleden solliciteerde."
Over de strategie achter zijn sollicitatiesite zegt hij: "Het maakt eigenlijk niet uit welke jobs er worden gepost; ik ben bewust heel vaag over de baan die ik zoek. Het gaat om de aandacht, om de telefoontjes die er op volgen."
Ook voor andere werkzoekenden blijkt zijn site interessant. "Ik weet niet of er al anderen zijn die een baan hebben gevonden via de site, maar ik zie wel dat er flink wat mensen zijn geabonneerd op de RSS-feed met jobs. Van klasgenoten hoor ik dat ze de site in het oog houden."
In zes clicks naar de CEO
Omdat de baan die hij zoekt nog niet bij de aanbiedingen zat, is de Vlaamse student bezig met de tweede fase van zijn sollicitatiecampagne. Hierbij roept hij de hulp in van anderen om hun netwerk aan te spreken, zodat hij in contact kan komen met CEO's van bedrijven.
Naast de publiciteit die de site heeft gekregen, is vooral het open karakter reden voor het succes. Werkgevers plaatsen zelf rechtstreeks hun vacatures op de site. Niet alleen Tijs, maar ook andere werkzoekenden krijgen hiermee de vacatures onder ogen en kunnen solliciteren. Op deze manier is voor bedrijven een nieuw, gratis wervingsmedium ontstaan voor banen op het brede terrein van internet, communicatie en marketing.
En de werkgever die Tijs aan zich weet te binden, krijgt ook nog een sollicitatiepremie: een iPod Shuffle.