De Nederlandse werknemers zijn gemiddeld redelijk tevreden over hun loon. Maar de manier waarop de hoogte van het loon of de bonus wordt bepaald, laat te wensen over. Dat blijkt uit het NRC Beloningsonderzoek.
Gemiddeld waarderen de Nederlandse werknemers hun loon met een 3,4 (op een schaal van 5). Bankmedewerkers zijn het meest tevreden (3,5) en werknemers in de detailhandel het minst (2,8).
De secundaire arbeidsvoorwaarden krijgen gemiddeld een 3,3. Maar echt tevreden (3,8) blijken de werknemers vooral met het aantal vrije dagen.
Geen idee hoe salaris wordt bepaald
Het Grote Beloningsonderzoek is in opdracht van NRC uitgevoerd door de Vlerick Businessschool. Aan het onderzoek hebben 1300 Nederlanders in loondienst meegewerkt.
Zij zijn weliswaar redelijk tevreden over de hoogte van hun salaris, maar niet over de manier waarop deze tot stand komt. "Voor de meeste werknemers is het een complete verrassing welk bedrag aan verhoging of bonus er op het loonstrookje staat na een functioneringsgesprek", zegt Xavier Baeten, hoogleraar personeelsmanagement aan de Vlerick Business School in NRC.
"Ze hebben bovendien geen idee hoe het bedrag is bepaald en wat het perspectief is op langere termijn."
Transparantie beloningen
Volgens het onderzoek stijgt de tevredenheid met het salaris als bedrijven meer inzicht geven in de logica erachter. Met andere woorden: hoe transparanter de beloning, hoe hoger de tevredenheid.
Ook helpt het als werknemers hun klachten kwijt kunnen en als ze jaarlijks zien wat de werkgever totaal in hen heeft geïnvesteerd: van loon, bonus tot en met opleidingen en pensioen.
Overigens is de tevredenheid met het loon slechts voor 5% van belang voor de motivatie van werknemers.
Belangrijker is de niet-financiële beloning: de stijl van leidinggeven, de uitdaging in het werk, de erkenning die medewerkers krijgen voor hun inspanningen en de mate van autonomie die ze hebben om hun werk zelf in te richten.